Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker fris
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Stevia

Stevia (steviolglycosiden) is ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet als suiker en levert geen calorieën. Het heeft het E-nummer 960.

Stevia is een intensieve zoetstof. Het wordt geïsoleerd uit het blad van de stevia plant. In Zuid-Amerika gebruiken ze het al eeuwenlang als zoetmiddel. 

Stevia is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname blijft. Aangezien stevia een E-nummer heeft, is het zeker dat je er niet te veel van binnen krijgt.

Omschrijving

Stevia (steviolglycosiden of stevioside of rebaudioside A) is een intensieve zoetstof die ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet is als suiker. Het mag sinds 2011 in  de Europese Unie gebruikt worden. De plant waar het uit geïsoleerd wordt, komt uit de grensstreek tussen Paraguay en Brazilië. Daar is het blad van de plant al eeuwenlang een zoetmiddel. De bladeren worden daar onder andere in de thee gedaan.

De zoetstof wordt geïsoleerd  uit het blad van de steviaplant (Stevia rebaudiana). De bladeren van de plant worden gemalen en geweekt in heet water. De waterige oplossing wordt verder gezuiverd en gedroogd totdat er stevia overblijft.

De smaak van stevia

De tong neemt de zoete smaak van stevia vertraagd waar. Het heeft een enigszins bittere, dropachtige nasmaak. De bitterheid neemt af als stevia wordt gemengd met suikers zoals sacharose, fructose of glucose. 

Waarin zit stevia?

Stevia is nog niet zo lang goedgekeurd, en is daarom nog in opkomst. In de Europese wetgeving staat in welke producten het gebruik is toegestaan. Het mag toegevoegd worden aan light frisdranken en light bier, yoghurtdranken, ijs, desserts, vruchtennectar, jam, marmelade, snoep, chocolade, kauwgom, salades, soepen, sauzen en zoetjes. Voorwaarde is wel dat deze producten minder calorieën of geen toegevoegde suikers bevatten. 

Geschikt om te koken en bakken

Stevia is stabiel bij verhitting. Dat wil zeggen dat het ook geschikt is als zoetstof voor gekookte en gebakken producten. 

Gezondheidseffecten

Producten met stevia kunnen zonder enig gezondheidseffect dagelijks in normale hoeveelheden worden gebruikt. Je krijgt dan namelijk niet meer binnen dan de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI).

Calorieën

Stevia levert geen calorieën. Maar producten waarin stevia is verwerkt, bevatten wel calorieën. Dit komt omdat in het algemeen maar een derde van de suiker vervangen kan worden door stevia, zonder nare nasmaak. Producten gezoet met stevia hebben vaak tot 30% minder calorieën dan vergelijkbare producten.  

Verwerking van stevia door het lichaam

Ons lichaam kan stevia niet opnemen. De darmflora zet stevia deels om in steviol, dat het lichaam wel opneemt. De door het lichaam opgenomen steviol verlaat via de urine het lichaam. De rest van de stevia verlaat het lichaam via je poep.

Veiligheid

Stevia is een veilige zoetstof. Het is sinds 2011 een goedgekeurde stof in de Europese Unie. Daarom heeft het een E-nummer (E960) gekregen. 

Er gelden dezelfde veiligheidseisen als bij andere E-nummers.

Voedingsadvies

Producten met E-nummers kun je veilig eten en drinken. Dit geldt ook voor stevia.

Bij een normaal eetpatroon krijg je niet te veel stevia binnen. Om over de aanvaardbare dagelijkse hoeveelheid heen te gaan zou je meer dan 3 liter light-frisdrank met stevia per dag moeten drinken.

Stevia heeft geen effect op het bloedsuikergehalte en is dus geschikt voor mensen met diabetes.

Kinderen en volwassenen kunnen zonder bezwaar light-frisdranken met stevia drinken. Het Voedingscentrum geeft echter de voorkeur aan het drinken van water omdat het zuur in frisdrank het tandglazuur aantast.

E-nummer zoeker

Wil je weten wat een bepaald E-nummer doet en waar het in kan zitten? Zoek hieronder het E-nummer op waarover je meer wilt weten.

Welk E-nummer zoek je?

Waar kan het in zitten?

    Etiket

    Op het etiket staat stevia aangegeven met de term ‘zoetstof’ gevolgd door de naam of het E-nummer.

    Op het etiket van producten met stevia moet verder vermeld worden: ‘verlaagde energetische waarde’ of  ‘zonder toegevoegde suikers’ of ‘verlaagd suikergehalte’ of een soortgelijke claim die weergeeft dat het suikergehalte verlaagd is.

    Roomijs, waterijs, yoghurtijs of sorbet

    Welke is "gezonder"? Een ijsje kan echt een cadeautje zijn. Echt gezond is het natuurlijk niet, maar als bewuste ijsliefhebber valt er wel wat te kiezen. De ene soort bevat bijvoorbeeld meer calorieën dan de andere.