Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Zelfgemaakt van tartaar
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Elke dag een ei, kan dat?

5 nieuwe feiten en fabels over eieren

Op de website 'De Waarheid op Tafel' worden fabels en feiten ontrafeld. Bekijk de nieuwe stellingen over eieren, zwangerschap en voedselverspilling. 

Wat denk jij?

Smoothie

Een smoothie is een drank van verschillende gepureerde vruchten. In een fruitsmoothie zit veel vitamine C. Smoothies worden bereid met een blender of mixer. Smoothies tellen voor maximaal 100 gram mee bij de aanbevolen hoeveelheid fruit.

In een smoothie zit de voedingsstof vocht (water) die bijdraagt aan het op peil houden van de vochtbalans.

Omschrijving

Een smoothie is een drank van verschillende gepureerde vruchten, maar er zijn vaak ook andere producten aan toegevoegd, zoals yoghurt. Afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid en soort vruchten zitten in een glas van 250 milliliter zo'n 110-140 kilocalorieën.

Een smoothie bevat veel vitamine C en vezel als je de hele vrucht gebruikt bij de bereiding. Smoothies tellen voor maximaal 100 gram mee bij de aanbevolen hoeveelheid fruit, omdat er vaak minder vezels inzitten dan in fruit. In een smoothie zit de voedingsstof vocht die bijdraagt aan het op peil houden van de vochtbalans.

Bereiden

Smoothies worden bereid met een blender of mixer. Ze worden meestal gemaakt van overrijp fruit met een banaan als basis. Als de banaan een nacht in de vriezer heeft gelegen, krijgt de smoothie een romige structuur.

Ook andere vruchten uit de diepvries zijn geschikt voor in een smoothie, zoals aardbeien, frambozen en bessen. Ook kun je citrusvruchten, zoals sinaasappels gebruiken.

Voordelen voor de gezondheid

De gezondheidsvoordelen van een smoothie zijn vergelijkbaar met fruit als je de smoothie vlak voor gebruik bereid met vers fruit. Voor verpakte smoothies (flesjes/pakjes) geldt dat de gehaltes aan bepaalde voedingsstoffen zoals vezels en vitamine C lager zijn dan van nature aanwezig in vers fruit. Deze smoothies worden daarom maar voor maximaal 100 gram meegeteld bij het realiseren van de aanbevolen hoeveelheid fruit.

Duurzaamheidsaspecten

Hoeveel invloed een smoothie heeft op het klimaat hangt af van welke fruitsoorten je gebruikt.

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ231 kJ
Energiewaarde in kcal54 kcal
Vet
Vet totaal0,2 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel0,9 g
Eiwit
Eiwit totaal1 g
Eiwit plantaardig1 g
Vitamines
Vitamine B20,02 mg
Vitamine C30 mg
Retinol act equivalent6 µg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,1 mg
Vitamine B10,02 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B60,023 mg
Folaat equivalenten6,5 µg
Nicotinezuur0,3 mg
Alfa-caroteen1 µg
Beta-caroteen44 µg
Luteïne2 µg
Zeaxanthine3 µg
Beta-cryptoxanthine48 µg
Lycopeen0 µg
Overigen
Alcohol0 g
Water86 g
Cholesterol0,0 mg
As0 g
Koolhydraten
Glucose1,4 g
Fructose2,1 µg
Lactose0,0 g
Maltose0,0 g
Saccharose1,0 g
Polyolen0,00 g
Koolhydraten12,0 g
Mono- en disacchariden11,3 g
Polysacchariden0,8 g
Natrium/zout
Natrium0,019 g
Zout0,048 g
Mineralen
Kalium175 mg
Magnesium5 mg
Calcium10 mg
Fosfor14 mg
IJzer0,4 mg
Selenium0 µg
Jodium0 µg
Koper0,01 mg
Zink0,03 mg
sluit venster