Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Sinaasappel en mandarijn

Sinaasappels en mandarijnen zijn fruitsoorten. Fruit staat in de Schijf van Vijf.

Fruit geeft veel voordelen voor de gezondheid. Sinaasappels bevatten veel vitamine C en dragen bij aan de inname van foliumzuur. Mandarijnen bevatten wat minder vitamine C.   

Bij sinaasappels en mandarijnen met een keurmerk Biologisch, Nature & More, Fairtrade OKE  of Max Havelaar is rekening gehouden met verantwoorde productie.  

Omschrijving

Sinaasappels en mandarijnen zijn citrusvruchten, net als citroenen, grapefruits en kumquats. Fruit staat in de Schijf van Vijf.  

Herkomst

Sinaasappels hebben veel zon nodig en groeien dus het beste in warme gebieden. In het voorjaar, najaar en in de winter komen de sinaasappels die in Nederland verkrijgbaar zijn vooral uit het Middellandse Zeegebied. In de zomer worden veel sinaasappels geïmporteerd uit Zuid-Amerika.

Consumptiecijfers

Sinaasappels en mandarijnen zijn 2 van de populairste fruitsoorten van Nederland. Elk jaar eet een gemiddelde Nederlander 8,5 kilo sinaasappel en 4 kilo mandarijn. Mandarijnen worden de laatste jaren populairder ten opzichte van sinaasappels.

Bewaren

Sinaasappels zijn op kamertemperatuur 10 tot 21 dagen te bewaren en mandarijnen 5 tot 10 dagen. Ze moeten niet in de koelkast liggen.   

Gezondheidseffecten

Sinaasappels bevatten veel vitamine C. Bovendien dragen sinaasappels bij aan de inname van foliumzuur.   

Mandarijnen bevatten minder vitamine C dan sinaasappels. Mandarijnen bevatten wel iets meer voedingsvezel.   

Voor fruit gelden veel algemene gezondheidsvoordelen.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op 200 gram fruit of meer. Als je steeds andere fruitsoorten kiest krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. Lees meer over fruit en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Veiligheid

Citrusvruchten zijn heel gevoelig voor schimmel waardoor het gebruikelijk is om citrusfruit na de oogst te behandelen met een schimmelwerend middel, zoals bifenyl. 

De restjes van het middel bevinden zich meestal op de schil. Bij gebruik van sinaasappelrasp is er geen gevaar voor de gezondheid als de schil goed is gewassen.

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. 

Aan vers, niet-voorverpakt fruit zijn nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam, land van herkomst en de productiepartij moeten genoemd worden. Op een etiket van voorverpakt (gesneden) fruit, ingeblikt en gedroogd fruit staan onder meer de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, het gewicht en het land van herkomst vermeld. 

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket. 

Keurmerken

In Nederland zijn sinaasappels en mandarijnen verkrijgbaar met de volgende keurmerken:

  • Biologisch
  • Nature & More 
  • Fairtrade OKE 
  • Max Havelaar

Duurzaamheidsaspecten

De sinaasappel is in Nederland de meest geïmporteerde fruitsoort. Mandarijn komt op de zesde plaats. Citrusfruit komt per boot of vrachtauto naar Nederland.  
Sinaasappels en mandarijnen uit Spanje en Marokko hebben het hele jaar door de laagste klimaatbelasting. Citrusfruit dat per boot komt uit Egypte, Argentinië en Zuid Afrika hebben een iets hogere belasting op het klimaat.

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Biologische teelt

Biologische sinaasappels en mandarijnen zijn geteeld zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. De milieubelasting is lager door het gebruik van biologische gewasbescherming en natuurlijke bemesting.    

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ193 kJ
Energiewaarde in kcal45 kcal
Vet
Vet totaal0,1 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel0,9 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen12 µg
Beta-cryptoxanthine452 µg
Folaat equivalenten22,6 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne70 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,3 mg
Retinol act equivalent20 µg
Vitamine B10,07 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,076 mg
Vitamine C40 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,3 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water88 g
Koolhydraten
Koolhydraten9,8 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden8,2 g
Polysacchariden1,6 g
Natrium/zout
Natrium0,001 g
Zout0,003 g
Mineralen
Calcium25 mg
Fosfor19 mg
IJzer0,1 mg
Kalium145 mg
Koper0,03 mg
Magnesium10 mg
Selenium0 µg
Zink0,08 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
sluit venster