Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Prei is een groente. Groente staat in de Schijf van Vijf.   

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Prei bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Prei is een van de weinige groente die wel een beetje vet bevat.

De klimaatbelasting van prei is laag. Er zijn biologische preien te krijgen en preien met het Milieukeur. 

Omschrijving

De groentesoort prei is familie van de ui. Er zijn twee soorten prei: winterprei en zomerprei. Winterprei is dikker en steviger dan zomerprei. Groente staat in de Schijf van Vijf

Prei is het hele jaar door verkrijgbaar, maar vooral in de herfst en winter. In mei en juni is de aanvoer van verse prei zo beperkt dat de prei die te koop is vaak wekenlang in een koelcel heeft gelegen of uit Spanje of Marokko komt. De teelt van prei gebeurd buiten in de volle grond. 

Bewaren

Prei is 3 weken te bewaren in de koelkast.

Bereiden

Prei, gesneden in ringen, is erg geschikt voor roerbakken en ovenschotels. De gehele prei, dus het lichtgroene en het donkergroene gedeelte, is eetbaar. Prei kan ook gekookt worden. 10 minuten koken is voldoende. 

Gezondheidseffecten

Prei is een groente en is daarom goed voor je gezondheid. Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente.    

Net als andere groentesoorten bevat prei veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Prei is een van de weinige groenten waar wat vet in zit. Het donkergroene gedeelte van de prei bevat de meeste vitamines en mineralen 

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Duurzaamheidsaspecten

Prei komt van de volle grond buiten en niet uit de kas. Omdat prei hiernaast voornamelijk  uit Nederland komt is de klimaatbelasting van prei laag.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Bij de teelt van prei worden bestrijdingsmiddelen gebruikt.   Prei is beschikbaar onder biologische en Milieukeur teelt.

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ91 kJ
Energiewaarde in kcal22 kcal
Vet
Vet totaal0,5 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,3 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,2 g
Linolzuur0,2 g
ALA0,11 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel2,3 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen2 µg
Beta-caroteen318 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten40,6 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne772 µg
Lycopeen4 µg
Nicotinezuur0,2 mg
Retinol act equivalent26 µg
Vitamine B10,03 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,096 mg
Vitamine C5 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,8 mg
Zeaxanthine2 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water94 g
Koolhydraten
Koolhydraten2,1 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden1,5 g
Polysacchariden0,6 g
Natrium/zout
Natrium0,003 g
Zout0,008 g
Mineralen
Calcium41 mg
Fosfor22 mg
IJzer0,3 mg
Jodium2 µg
Kalium222 mg
Koper0,05 mg
Magnesium10 mg
Selenium0 µg
Zink0,19 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster