Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Het broertje van de appeltaart
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Komkommer

Komkommer is een van de populairste groenten in Nederland. Groente staat in de Schijf van Vijf.   

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Komkommer bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën.   

Er zijn biologische komkommers en komkommers met het Milieukeur te krijgen. 

Omschrijving

Komkommer is een groente. Het is een van de meest populaire groenten in Nederland. Groente staat in de Schijf van Vijf.

Komkommer groeit in Nederlandse kassen, maar komt ook uit Zuid-Europese landen, met name Spanje. Komkommer is het hele jaar door verkrijgbaar.

Bewaren

Komkommers zijn maximaal 2 weken te bewaren op een koele plaats, maar niet in de koelkast of diepvries. Komkommers worden snotterig van kou. Het verpakken van komkommer in folie voorkomt uitdroging. 

Bereiden

Een komkommer hoeft niet geschild te worden voor gebruik. Hij moet wel worden gewassen en de uiteindes eraf gesneden. Meestal eten we komkommer rauw. Het kan ook gestoofd, gebakken en gekookt worden. Kook komkommer niet langer dan 10 minuten. 

Gezondheidseffecten

Komkommer is een groente en is daarom goed voor je gezondheid. Net als andere groentesoorten bevat komkommer veel vezels en voedingsstoffen en erg weinig calorieën. 

Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Duurzaamheidsaspecten

De klimaatbelasting van komkommer is het hele jaar door gemiddeld. De teelt in Spanje kost minder energie, maar gebruikt meer bestrijdingsmiddelen. Voor de komkommerteelt is weinig land en water nodig. Voor het water geven van de komkommers maken boeren vooral gebruik van regenwater dat ze zuiveren en hergebruiken.      

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er zijn biologische komkommers en komkommers met het Milieukeur te krijgen. 

Veel suiker in pakjes drinken
Er zit nog steeds veel suiker in pakjes drinken. Dat blijkt uit een steekproef van het Voedingscentrum bij de start van het nieuwe schooljaar.
 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ54 kJ
Energiewaarde in kcal13 kcal
Vet
Vet totaal0,4 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,2 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,08 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel0,6 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen92 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten6,2 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne327 µg
Lycopeen5 µg
Nicotinezuur0,2 mg
Retinol act equivalent8 µg
Vitamine B10,01 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,02 mg
Vitamine B60,034 mg
Vitamine C4 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,1 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water97 g
Koolhydraten
Koolhydraten1,3 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden1,3 g
Polysacchariden0,0 g
Natrium/zout
Natrium0,002 g
Zout0,005 g
Mineralen
Calcium20 mg
Fosfor32 mg
IJzer1,1 mg
Jodium3 µg
Kalium187 mg
Koper0,03 mg
Magnesium11 mg
Selenium0 µg
Zink0,63 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Bereiden
Blancheren in minuten0
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
sluit venster