Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstachtig genieten
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Broodwisseldieet

Het Broodwisseldieet houdt in dat er de ene dag alleen maar brood (zonder boter en beleg) gegeten wordt, en dat er de andere dag normaal, gevarieerd gegeten wordt. Met dit dieet kan iemand snel een aantal kilo’s kwijtraken. 

Het is beter om het Broodwisseldieet niet langer dan 6 weken te volgen, omdat dit dieet op langere termijn te weinig voedingsstoffen zou kunnen leveren.

Verder is het belangrijk dat er gezonde keuzes worden gemaakt op de ‘normale’ dag. Dat wil zeggen: eten volgens de Schijf van Vijf, met niet te veel snacks, snoep, frisdrank en alcohol.

Omschrijving

Bij het Broodwisseldieet wordt een dag met brood afgewisseld met een dag normaal, gevarieerd en regelmatig eten. Op de ‘brooddagen’ is het de bedoeling echt alleen brood te eten, dus zonder boter en beleg. 
Op de andere dagen kan ‘normaal’ worden gegeten. Dat wil zeggen: volgens de Schijf van Vijf. Daarbij moet in elk geval worden gezorgd voor voldoende groente en fruit, zuivel en brood en een beperkt gebruik van snacks, snoep, frisdranken en alcohol.

Aanbevolen wordt om elke dag minimaal 2 liter vocht bij dit dieet te drinken. Maar alleen in de vorm van dranken die geen of nauwelijks calorieën leveren, zoals:

  • water
  • koffie
  • thee zonder melk en suiker
  • heldere bouillon

Met dit dieet kan iemand snel een aantal kilo’s kwijtraken. Dat heeft te maken met de eenzijdigheid van het dieet, waardoor iemand vanzelf minder eet. 

Gezondheidseffecten

Uit onderzoek blijkt dat het Broodwisseldieet voldoende B-vitamines en ijzer levert. De hoeveelheid calcium en vitamine A is minder dan tweederde van wat wordt aanbevolen. Aangezien het lichaam grote voorraden van deze voedingsstoffen heeft, zijn hier op korte termijn geen problemen door te verwachten. Omdat niet uitgesloten kan worden dat het Broodwisseldieet op de langere termijn wél te weinig van deze voedingsstoffen levert, is het beter het dieet niet langer dan 6 weken te volgen. 

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.