Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Bospeen

Bospeen is een wortelgroente. Groente staat in de Schijf van Vijf.   

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Bospeen bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan flavonoïden en beta-caroteen.   

Er is bospeen van biologische teelt, met Milieukeur en als streekproduct Waddengoud te krijgen.

Omschrijving

Bospeen is een groente. Bospeentjes zijn lange slanke wortelen, die worden verkocht in bossen met het loof er nog aan. Groente staat in de  Schijf van Vijf.  

Herkomst

Bospeen komt uit Nederland of uit Duitsland, Frankrijk of Spanje. In de lente en zomer ligt het altijd in de winkels. Het is in mindere mate te krijgen in de herfst en winter. Als ze gewassen en zonder loof verkocht worden, heet het waspeen. Winterwortelen zijn volop verkrijgbaar in december en januari.   

Wortelen worden buiten in de volle grond geteeld. 

Bewaren

Bospeen kan 2 dagen bewaard worden op een koele plaats en 5 dagen in de koelkast. Winterwortels zijn 1 tot 2 weken houdbaar. 

Bereiden

Was de wortels voor gebruik en snijd de onder- en bovenkant af. Kook bospeen 5 tot 10 minuten. Bospeen kan ook rauw gegeten worden.

Gezondheidseffecten

Bospeen is een groente en is daarom goed voor je gezondheid. Net als andere groentesoorten bevat bospeen veel vezels en voedingsstoffen en erg weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan flavonoïden en bètacaroteen.

Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Duurzaamheidsaspecten

Van april tot juni is er bospeen uit Nederland verkrijgbaar met een hogere klimaatbelasting. In alle andere gevallen is de klimaatbelasting van een wortel laag.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er zijn wortelen van biologische teelt, met Milieukeur en als streekproduct Waddengoud. 

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ139 kJ
Energiewaarde in kcal33 kcal
Vet
Vet totaal0,3 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,2 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel2,8 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen2684 µg
Beta-caroteen6984 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten27,8 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne211 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,6 mg
Retinol act equivalent692 µg
Vitamine B10,03 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,084 mg
Vitamine C3 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,5 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As1 g
Cholesterol0,0 mg
Water90 g
Koolhydraten
Koolhydraten5,6 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden4,3 g
Polysacchariden1,3 g
Natrium/zout
Natrium0,027 g
Zout0,068 g
Mineralen
Calcium27 mg
Fosfor29 mg
IJzer0,2 mg
Jodium2 µg
Kalium266 mg
Koper0,04 mg
Magnesium7 mg
Selenium0 µg
Zink0,22 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Bereiden
Blancheren in minuten3
Koken in minuten15
Magnetron in minuten (ca. 650 Watt)2
Roerbakken in minuten8
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
sluit venster