Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zo lekker kan het zijn
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Bloemkool

Bloemkool is een groente en valt onder de koolsoorten. Groente staat in de Schijf van Vijf.   

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Bloemkool bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën.   

Bloemkool heeft een lage klimaatbelasting. Er is biologische bloemkool verkrijgbaar.

Omschrijving

Bloemkool is een groente

die behoort tot de koolsoorten. Witte bloemkool is het bekendste, maar er bestaat ook groene, oranje en paarse bloemkool. Groente staat in de Schijf van Vijf

Herkomst

Bloemkool komt uit Nederland en uit België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje. Bloemkool is goed verkrijgbaar van juni tot oktober.

Bewaren

Bloemkool kun je ongeveer 7 tot 10 dagen in de koelkast bewaren. Buiten de koelkast is de houdbaarheid korter. Bloemkool blijft maximaal 12 maanden goed in de diepvries.

Bereiden

Verwijder de bladeren en snijd de onderkant eraf. Kook bloemkoolroosjes ongeveer 10 minuten en een hele bloemkool ongeveer 20 minuten. Ook de stronken kun je opeten. Deze zijn prima te gebruiken in bijvoorbeeld soep. Bloemkool is ook geschikt voor bijvoorbeeld roerbakken.

Gezondheidseffecten

Bloemkool is een groente en is daarom goed voor je gezondheid. Net als andere groentesoorten bevat bloemkool veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. 

Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente.

Veiligheid

In koolsoorten, zoals bloemkool, komen glucosinolaten voor. Dit zijn plantaardige gifstoffen die voor de specifieke koolsmaak van de groente zorgen en de plant beschermen tegen vraat van insecten en larven.   

De gezondheidseffecten van glucosinolaten kunnen positief en negatief zijn. Glucosinolaten beschermen het lichaam tegen kankerverwekkende stoffen. Maar grote hoeveelheden glucosinolaten kunnen ervoor zorgen dat de schildklier minder goed gaat werken. Normaal gebruik van bloemkool levert geen gezondheidsproblemen op. 

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Duurzaamheidsaspecten

Bloemkool komt uit Nederland of uit een ander Europees land. De klimaatbelasting van bloemkool is laag, tenzij het van wat verder weg komt, zoals Spanje of Polen.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er is biologische bloemkool en bloemkool met het milieukeur verkrijgbaar.

Tip

Bloemkoolcurry met kidneybonen

Maak ook eens een bloemkoolcurry met kidneybonen. Eenvoudig te maken, goedkoop en supergezond! Dit recept is afkomstig uit het kookboek 'Lekker voor weinig - 54 gezonde en betaalbare recepten'

Bekijk het boek
 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ95 kJ
Energiewaarde in kcal23 kcal
Vet
Vet totaal0,4 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,2 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,2 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,17 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel2,3 g
Eiwit
Eiwit plantaardig2 g
Eiwit totaal2 g
Vitamines
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen0 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten95,1 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne13 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,5 mg
Retinol act equivalent0 µg
Vitamine B10,02 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,05 mg
Vitamine B60,063 mg
Vitamine C22 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,1 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water93 g
Koolhydraten
Koolhydraten1,9 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden1,2 g
Polysacchariden0,7 g
Natrium/zout
Natrium0,010 g
Zout0,025 g
Mineralen
Calcium25 mg
Fosfor47 mg
IJzer0,3 mg
Jodium2 µg
Kalium224 mg
Koper0,05 mg
Magnesium9 mg
Selenium0 µg
Zink0,26 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster