Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Nu nog seizoensgroente
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Tip

Gezond en lekker barbecueën?

Geen verkoolde kipkluifjes maar gezonde, gegrilde zomergroente! Of Turkse gehaktspiesen met paprikadip. Zo maar een greep uit de heerlijke recepten uit het boek '53 recepten voor een gezonde barbecue'. Inclusief tips om veilig te barbecueën!

Bestel direct

Barbecue

Bij barbecueën maken mensen het eten buiten klaar op een barbecue.

Van barbecueën kan het eten snel aanbranden. Het is ongezond om aangebrand vlees te eten.

Van de bacteriën die op het vlees, kip of vis zitten kan je een voedselinfectie krijgen. Om dit te voorkomen is het belangrijk vlees goed gaar te maken en om de materialen die gebruikt worden voor rauw en bereid vlees gescheiden te houden.

Omschrijving

Bij barbecueën maken mensen het eten, veelal vlees en vis, buiten klaar op een barbecue. 

Voedingsadvies

Zwart vlees

Het is niet verstandig verbrande, zwarte stukjes vlees te eten. De verkoolde delen bevatten schadelijke  PAK's

Met de volgende adviezen is zwart vlees te voorkomen:

  • Leg het vlees niet te snel op het vuur. Wacht met het roosteren tot de kolen met een laagje witte as zijn bedekt en er geen vlammen meer te zien zijn. 
  • Zorg voor 25 tot 40 centimeter afstand tussen het rooster en de kolen. Stukjes vlees, vis en groente verbranden makkelijk wanneer het rooster te dicht op het vuur ligt. 
  • Keer het vlees regelmatig om.
  • Neem niet al te vette ingrediënten en dep gemarineerd vlees of vis voor het roosteren droog.  Soms kan wat vet uit het vlees in het vuur druppelen. Ook door verbranding van vet ontstaan schadelijke stoffen.

Rauw vlees

Een ander risico van barbecueën zijn de bacteriën die op het vlees, kip of vis zitten. Deze bacteriën vermenigvuldigen zich bij een temperatuur van boven de 10 °C snel. Hiervan kan je een voedselinfectie krijgen. Met de volgende adviezen is een besmetting met bacteriën te voorkomen: 

  • Haal de producten niet te lang van te voren uit de koelkast. 
  • Gaar kip en grote stukken vlees eerst voor. Dit kan in de magnetron of door ze te koken. Het is ook mogelijk  kant-en-klaar voorgegaard vlees te kopen.
  • Maak het vlees goed gaar. 

Kruisbesmetting

Er komen ook bacteriën terecht op borden en bestek die in aanraking komen met rauw vlees. Deze bacteriën kunnen overstappen van het rauwe vlees naar een gerecht dat al bereid is. Dit heet  kruisbesmetting. Door verschillende borden, messen en vorken voor rauwe en gare producten te gebruiken is dit te voorkomen. Het kan helpen om een gekleurde sticker op materialen die voor rauw vlees gebruikt worden te plakken.