Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zo lekker kan het zijn
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Aardbei

De aardbei is een fruitsoort. Fruit staat in de Schijf van Vijf.   

Fruit geeft veel voordelen voor de gezondheid. Aardbeien bevatten weinig calorieën. Er zit veel vitamine C in en draagt bij aan de inname van foliumzuur.   

Er zijn in Nederland bijna geen aardbeien met een milieukeurmerk te verkrijgen.

Omschrijving

De Aardbei is een besvrucht. Fruit staat in de Schijf van Vijf.    

Herkomst

Nederland teelt ongeveer 40 duizend ton aardbeien per jaar. Het grootste deel daarvan komt uit de kas. Aardbeien worden in Nederland geteeld voor binnenlandse consumptie, maar ook voor de export.

Consumptiecijfers

De aardbei staat vijfde op de lijst van meest gegeten fruitsoorten in Nederland. 

Bewaren

Aardbeien kneuzen gemakkelijk en beschimmelen snel. Ze zijn langer houdbaar met kroontje en als ze onafgedekt worden bewaard.   

Aardbeien zijn 1 tot 3 dagen houdbaar in de koelkast, 1 dag op een koele plaats. Ze zijn goed in te vriezen. 

Gezondheidseffecten

Aardbei bevat veel vitamine C. Van de populairste fruitsoorten bevat alleen kiwi meer vitamine C. Aardbeien dragen daarnaast bij aan de inname van foliumzuur. Ze bevatten weinig calorieën.   

Voor fruit gelden veel algemene gezondheidsvoordelen.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op 200 gram fruit of meer. Als je steeds andere fruitsoorten kiest krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. Lees meer over fruit en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. 

Aan vers, niet-voorverpakt fruit zijn nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam, land van herkomst en de productiepartij moeten erbij worden vermeld. Op een etiket van voorverpakt (gesneden) fruit, ingeblikt en gedroogd fruit staan onder meer de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, het gewicht en het land van herkomst vermeld. 

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket. 

Keurmerken

In Nederland zijn aardbeien met een milieukeurmerk verkrijgbaar.

Duurzaamheidsaspecten

Aardbeienteelt vindt in meer dan 90% van de gevallen plaats in de kas of onder plastic tunnels. Dit soort teelt kost veel energie.   

Aardbeien uit de Nederlandse kas zijn verkrijgbaar van maart tot mei en van oktober tot december. Deze aardbeien hebben een hoge klimaatbelasting. Ook aardbeien die in de winter uit Egypte, Marokko of Israël komen zijn slechter voor het milieu.   

Een lage klimaatbelasting hebben aardbeien die in het voorjaar uit Spanje komen en aardbeien die buiten groeien. Deze liggen van juni tot september in de winkels.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.     

Nieuw: de Koelkastklem
Help voedselverspilling voorkomen

Met de Koelkastklem in je koelkast vergeet je nooit meer je restjes op te maken. Nu te bestellen tegen verzendkosten: € 2,45.

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ123 kJ
Energiewaarde in kcal29 kcal
Vet
Vet totaal0,0 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,0 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,00 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel1,1 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen1 µg
Beta-caroteen11 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten65,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne13 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,3 mg
Retinol act equivalent1 µg
Vitamine B10,02 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,056 mg
Vitamine C60 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,4 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
Cholesterol0,0 mg
Water91 g
Koolhydraten
Koolhydraten5,1 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden5,1 g
Polysacchariden0,0 g
Natrium/zout
Natrium0,003 g
Zout0,008 g
Mineralen
Calcium15 mg
Fosfor29 mg
IJzer0,5 mg
Kalium183 mg
Koper0,04 mg
Magnesium13 mg
Selenium0 µg
Zink0,12 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
sluit venster