Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Kies jij voor penne, fusilli of farfalle?
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Vinkje

Het Vinkje is een initiatief van Stichting Ik Kies Bewust en is bedoeld om consumenten gemakkelijk een gezondere keuze te laten maken in de supermarkt. Er zijn 2 verschijningsvormen: een Vinkje met een groene en met een blauwe cirkel. Op 19 oktober 2016 heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aangekondigd dat het Vinkje zal verdwijnen.

Het Vinkje is het enige logo voor gezondere voeding dat door de Nederlandse overheid is toegelaten. De Europese Commissie heeft het Vinkje goedgekeurd voor gebruik en de eisen voor het keurmerk zijn in de Nederlandse Warenwet opgenomen.

Omschrijving

Op 19 oktober 2016 heeft de minister van VWS aangekondigd dat het Vinkje zal verdwijnen. 

Je vindt het Vinkje (voorheen: 'Voedselkeuzelogo') op meer dan 7.000 voedingsmiddelen in de winkel. Het gaat om producten waarin minder (verzadigd) vet zit, minder zout, minder suiker en/of meer vezel in vergelijking met andere producten binnen dezelfde productgroep.

Voorbeelden van productgroepen zijn: groente en fruit, zuivel, vlees, vis en gevogelte, en snacks en soepen.

Criteria

De criteria die stichting Ik Kies Bewust gebruikt, waren geharmoniseerd met de oude richtlijnen van het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum heeft sinds maart 2016 nieuwe Richtlijnen Schijf van Vijf. De richtlijnen zijn nu dusdanig anders dat de criteria voor Het Vinkje en de richtlijnen van het Voedingscentrum niet meer met elkaar geharmoniseerd zijn.

Dit komt doordat het Vinkje en het Voedingscentrum verschillende uitgangspunten gebruiken. Het Voedingscentrum bekijkt of voedingsmiddelen passen in het totaal van een gezond voedingspatroon. Daarbij zijn de type voedingsmiddelen en de hoeveelheid die iemand ervan eet van belang. Het Vinkje is erop gericht om in één oogopslag duidelijk te maken welke producten binnen een productgroep minder suiker, zout of verzadigd vet of juist meer vezel bevatten. Hiermee stimuleert de Stichting Ik Kies Bewust producenten om hun product te verbeteren. 

De Wetenschappelijke Commissie van Stichting Ik Kies Bewust zal de verschillen tussen het Vinkje en de richtlijnen Schijf van Vijf van het Voedingscentrum bestuderen en met een voorstel komen hoe er met deze verschillen kan worden omgegaan, en óf en op welke termijn de criteria van het Vinkje en de richtlijnen van het Voedingscentrum weer geharmoniseerd zullen worden. 

Gebruik van het Vinkje

Niet alle voedingsmiddelen in de winkel die voldoen aan de criteria voor het Vinkje hébben een Vinkje, omdat niet alle producenten van levensmiddelen zich hebben aangesloten bij stichting Ik Kies Bewust. Producten zonder Vinkje kunnen dus ook een betere keuze binnen een productgroep zijn. Op basis van het etiket is het mogelijk om producten met én zonder vinkje te vergelijken op voedingswaarden.

Het Vinkje wijst op de betere keuze binnen een productgroep. Het Vinkje is er met 2 kleuren cirkels: een groene en een blauwe. 

Het Vinkje met de groene cirkel is terug te vinden op gezondere basisproducten. Deze bevatten belangrijke voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Voorbeelden zijn magere kaas met minder verzadigd vet en volkorenbrood met meer vezels en minder zout.

Soms heb je zin in iets extra’s, zoals snoep, snacks, kant-en-klare soep en sauzen. Om ook de betere keuze in deze productgroepen herkenbaar te maken, is er het vinkje met de blauwe cirkel. Het gaat hierbij om producten die je niet te vaak zou moeten eten. Het staat bijvoorbeeld op een snack met minder calorieën en een frisdrank met minder suiker.

 

Hoe herken je volkoren?

Nou zo!

Astrid, onze expert voeding en gezondheid, vertelt in een video hoe je volkoren pasta, brood en rijst kunt herkennen in de supermarkt. Tipje van de sluier: kijk niet naar de kleur of alleen naar de naam, maar check ook het etiket.