Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Kiplekker
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Tip

Lekker een Balansdag?

Laat je inspireren door de heerlijke recepten uit het kookboek '50 keer lekker een Balansdag'. Zo blijf je gemakkelijk op gewicht!

Bestel direct!

Balansdag

Een Balansdag is een dag minder eten nadat je een dag te veel hebt gegeten. Als je een keer over de schreef bent gegaan, bijvoorbeeld op een feestje, los dit dan op door de volgende dag minder te eten en meer te bewegen.

Meestal merk je het wel als je te veel hebt gegeten: je hebt een ‘vol’ gevoel. Maar is er dan meteen sprake van een dagje ‘meer’? Dat hangt af van wat en hoeveel je hebt gegeten. En of je voldoende hebt bewogen.  

Een voorbeeld: stel dat je tussen de middag meestal 3 boterhammen eet en op de fiets naar je werk gaat. Vandaag heb je zin in iets anders. Je eet een broodje kerriesalade, een broodje brie en een roomtoetje. Bovendien ga je met de auto. Het is duidelijk dat je extra calorieën hebt gegeten en er minder hebt verbruikt dan normaal.

Dan is het de volgende dag tijd voor een Balansdag. Op een Balansdag is het niet de bedoeling maaltijden over te slaan of extreem weinig te eten. Wat dan wel?  

Gebruik de Schijf van Vijf als basis

Drie maaltijden volgens de uitgangspunten van de Schijf van Vijf zijn ook op je Balansdag de basis. Gebruik dagelijks de 5 regels van de Schijf van Vijf:  

  1. eet gevarieerd;
  2. niet te veel en beweeg;
  3. gebruik minder verzadigd vet;
  4. eet volop groente, fruit en brood; 
  5. ga veilig met voedsel om.  

De 5 vakken geven voldoende ruimte om lekker te variëren. Ze zijn de basis voor een gezonde voeding.

Eet minder calorieën en beweeg wat meer

Op de Balansdag kun je de extra calorieën van een dagje ‘meer’ compenseren door gezond en caloriearm te eten en meer te bewegen. Zonder dieet. Door te letten op wat je kiest, zorg je ervoor dat je minder calorieën binnenkrijgt dan normaal. Hierdoor kan je lichaam de extra’s van de dag ervoor verbruiken en word je al met al niet zwaarder. Neem bijvoorbeeld geen tussendoortjes zoals snoep, koek, snacks of een biertje. Ook helpt het om meer te bewegen: ga bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, maak een stevige lunchwandeling, laat de hond extra lang uit of ga sporten.  

  • Eten volgens de Schijf van Vijf is de basis voor een gezonde voeding en een fit lichaam met een gezond gewicht. 

  • Gebruik de Balansdag niet als excuus om op andere dagen 'slecht' en calorierijk te eten en weinig te bewegen. De basis voor een gezond gewicht is nog altijd een gezond eetpatroon en voldoende beweging. 

  • Plan je Balansdag bij voorkeur op dagen zonder feestjes, etentjes of uitjes. Op je balans letten is gemakkelijker op ‘gewone’ dagen.
  • Eet iedere dag minstens 200 gram (bereide) groenten en 2 keer fruit. Het is gezond, vult goed en zorgt voor weinig calorieën.