Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95

Programma Voedselkwaliteit, voedselveiligheid en voedselverspilling 2013

Het doel van dit programma is om consumenten te informeren over voedselkwaliteit en voedselverspilling, en het bieden van hulpmiddelen om een duurzame keuze te maken.

Hieronder een overzicht van de subsidies die we in 2013 voor dit programma ontvingen. Dit is 27% van de totale subsidie die het Voedingscentrum ontving.
Subsidies 2013
Programma Voedselkwaliteit, voedselveiligheid en voedselverspilling
(Bron: Jaarverslag 2013)

Duurzaam eten 2013 (verspilling & herkomst) 1.420.970 EZ 20%
Duurzaam eten 2012 (verspilling & herkomst)*
606.430  EZ 7%
 *Financiële afsluiting project 2012 vond feitelijk begin 2013 plaats

Activiteiten 2013

We richten ons met dit programma op alle consumenten. Binnen het thema voedselverspilling ligt een speciale nadruk op de ‘gezinsmanager’, dat is degene die de voedingsaankopen doet voor het gezin of huishouden en zodoende het meest bepalend is.

Minder voedsel verspillen

Met de activiteiten uit deze programmalijn kan de consument zelf voedselverspilling in zijn huishouding voorkomen. We vergroten actief de kennis over voedselverspilling en bieden daarbij mogelijke oplossingen en handelingsperspectief.

Samen eten op Damn Food Waste
Op 29 juni vond het evenement Damn Food Waste plaats. Tijdens de dag werd het probleem voedselverspilling op de kaart gezet.  Het is een initiatief van Food Guerilla (NCDO), Voedingscentrum, Youth Food Movement, Wageningen UR, Natuur & Milieu en Feeding the 5000 / EU FUSIONS. Het is een onderdeel van een wereldwijde campagne.

Strijd tegen verspilling met Foodbattle
Samen met andere mensen de strijd aangaan om minder voedsel te verspillen, dat is de inzet van Foodbattle. Deelnemers krijgen drie weken lang handige tips en zouden in deze periode zo’n 20% minder verspillen. Deze actie tegen voedselverspilling wordt in 2014 gerealiseerd door Vrouwen van Nu samen met onder andere het Voedingscentrum.

Informatieverspreiding voedselverspilling
Dit jaar zijn er verschillende acties geweest om voedselverspilling op de kaart te zetten:

• 380.000 bewaarwijzers verspreid in samenwerking met Lidl en 250.000 bewaarwijzers in samenwerking met Friese Milieu Federatie;
  • Ontwikkeling van de campagne ‘Hoezo50kilo, zoveel eten wil je niet verspillen’ met een speciale facebookpagina met tips, filmpjes en tools;
  • Informatie op de website om minder te verspillen;
  • Tools als de Bewaarwijzer, Slim Koken App, en No Waste Challenge.

Onderzoek naar verspilling
Hoeveel eten wordt er nou echt weggegooid? We lieten dit onderzoeken door CREM die een analyse maakte van het huishoudelijke afval. Zij keken hoeveel goed voedsel er in vuilcontainers zat. Dit blijkt in 2013 zo’n 47 kg per persoon te zijn.

GfK lieten we consumentenonderzoek uitvoeren om te kijken of consumenten ondertussen zich beter bewust zijn van het probleem en hoe we onze activiteiten daarop kunnen aanpassen. Hieruit blijkt dat de meerderheid van consumenten graag iets wil doen tegen verspilling.

Minder verspillen met 1 miljoen Eetmaatjes
Dit jaar is het Eetmaatje ontwikkeld: een maatbeker voor rijst en pasta. Wie het Eetmaatje gebruikt, kan porties gemakkelijker afmeten en zo verspilling tegengaan. Daarnaast eten mensen gemakkelijker de  aanbevolen hoeveelheid per persoon. Goed voor het milieu, gezondheid en de portemonnee. In 2014 zullen 1 miljoen Eetmaatjes worden verspreid in samenwerking met Albert Heijn.

Voedselveiligheid

Met deze programmalijn willen we de kennis over risicomanagement in de keten vergroten, het vertrouwen van de consument in de voedselketen versterken en kennis en vaardigheden aanbieden om veilig om te gaan met voedsel.

Voorlichtingsmaterialen

• Aandacht voor voedselveiligheid bij het barbecueën, samen met slagersorganisaties als KNS en Keurslagers.
  • Er zijn 16 themakaarten ‘5x Veilig’ ontwikkeld, om mensen te wijzen op veilig omgaan met eten. Hierbij is aandacht voor risicovolle producten, zoals eieren, vis en zuivel, specifieke activiteiten, zoals barbecueën en boodschappen doen en voor speciale doelgroepen, zoals zwangeren, 65-plussers en in een bepaalde woonvorm.
  • In oktober 2013 heeft RIVM de vernieuwde toolkit publiekscommunicatie over veiligheid gepubliceerd. Ook in deze toolkit staan de symbolen van ‘5x Veilig’, zodat de voorlichting zo eenduidig mogelijk is.
  • Om mensen meer inzicht te geven in de controle op voeding hebben we een infographic laten ontwikkelen met informatie over risicomanagement in de keten. Deze is verspreid via de eigen website en nieuwsberichten.

Misvattingen over de voedselketen en voedsel

In oktober 2013 startte de campagne Waarheid op Tafel.  Voor deze campagne zijn de meest voorkomende misvattingen bij consumenten in een onderzoek geïnventariseerd. Deze misvattingenvormend de basis voor de informatie op de website. Met stellingen in banners en radiospots is de website onder de aandacht gebracht.

Metro, AD, Trouw, Volkskrant, 3FM, Q-music besteedden aandacht aan de campagne. Het doel was om  50.000 bezoekers op de landingspagina te krijgen, dit is  ruimschoots behaald met 72.151 bezoekers. In totaal  zijn de pagina’s 364.000 keer bezocht in de periode 7 okt t/m 31 dec. Dit is 5% van het totale sitebezoek.

Optimeal
Het Voedingscentrum heeft in deze periode gewerkt aan verder verbetering van het rekenprogramma Optimeal om boodschappenlijstje om te kunnen zetten naar weekmenu’s. In april heeft Blonk Consultants de meest recente versie van de tool gepresenteerd bij het ministerie van Economische Zaken waarbij ook andere ministeries aansloten. Zo konden zij zien wat voor inzichten Optimeal biedt en hoe dit beleidsmatig kan worden ingezet.