Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Met een hoofdrol voor de zoete aardappel
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Standpunt effectiviteit gezondheidsbevorderende logo’s

Een logo op de voorkant van de verpakking kan mensen informeren en in theorie helpen om gezondere keuzes te maken. We noemen dat een gezondheidsbevorderend logo of een voedselkeuzelogo. In Nederland hadden we het Vinkje, maar dat is in oktober 2016 afgeschaft. Het Vinkje werd onvoldoende begrepen en het stond niet op alle producten. Het Voedingscentrum staat daarom achter dit besluit. Na oktober 2018 mogen producenten geen producten meer produceren met het logo erop. Er is daarna nog sprake van het uitfaseren van het logo, voorraden worden eerst opgemaakt.

Toch een voedselkeuze logo?

Het ministerie van VWS bekijkt of na het Vinkje een ander gezondheidsbevorderend (voedselkeuze) logo wenselijk is. Er is namelijk meer mogelijk. Zo bestaat het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole-logo.

Het Voedingscentrum wil aangeven dat een voedselkeuzelogo niet genoeg is om mensen gezonder te laten kiezen. Het is een middel om mensen te laten zien wat gezondere producten zijn. Maar het is niet wetenschappelijk aangetoond dat voedselkeuzelogo’s er voor zorgen dat mensen vaker voor gezondere producten kiezen. Een voedselkeuzelogo kan daarom onderdeel zijn van een integrale aanpak, maar er is meer nodig om mensen gezonder te laten kiezen.

Om naar consumenten een heldere boodschap te communiceren is het belangrijk dat:

  1. alle producenten en winkels mee doen.
  2. de consument begrijpt wat het logo betekent
  3. het logo de consument aanspreekt
  4. het voor de consument duidelijk is dat voedingsgmiddelen uit de Schijf van Vijf de meeste gezonde keuze zijn

Het Voedingscentrum heeft geen voorkeur voor de vorm. Elk logo heeft zijn voor- en nadelen, die goed bestudeerd moeten worden. Bijvoorbeeld olijfolie of noten scoren relatief slecht met het Engelse verkeerslichtensysteem. Dit terwijl deze producten wel passen in een gezond eetpatroon. Dit is verwarrend voor de consument.

‘Kies Ik Gezond?’-app

Het Voedingscentrum heeft de 'Kies Ik Gezond'-app gelanceerd. Deze app is iets anders dan een gezondheidsbevorderend logo. Met de app krijg je makkelijk toegang tot alle etiketinformatie van het product en kun je persoonlijker advies krijgen. De app stelt consumenten bovendien in staat om producten te vergelijken.

Eetwissel maken?
Met een Eetwissel maak je vandaag al een kleine stap binnen wat je nu al eet. Bij elke wissel zorg je beter voor jezelf en het milieu.