Sportevenementen voor kinderen worden gezonder. Verschillende instanties, gemeenten en belangengroepen gaan zich
inzetten om sportevenementen gericht op kinderen gezonder te maken. Gisteren is
er een convenant hiervoor ondertekend door verschillende partijen.

Het doel van het convenant is om het aanbod
van eten en drinken rondom bijvoorbeeld sportdagen of kids runs gezonder te
maken. Ook zijn er afspraken gemaakt over de sponsoring van sportevenementen voor
kinderen. Marketing rond sport moet namelijk vooral verleiden tot het maken van
gezonde keuzes.
Over het
convenant
Het Convenant Gezonde Sportevenementen is een van de afspraken uit het
onlangs gepresenteerde Nationaal Preventieakkoord. Ondertekenaars zijn de
gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht, NOC*NSF en
JOGG, en sportmarketingbureaus House of Sports, Kumpany, TIG Sports, en
2Basics.
Doel is met elkaar een beweging in gang te zetten waardoor sport en
gezonde leefstijl hand in hand gaan.
Gezond eten en sport gaan hand in hand
Het Voedingscentrum is blij met deze ontwikkeling. Uit eigen
onderzoek naar kindermarketing (oktober 2018), bleek dat
driekwart van de ouders wil dat kindermarketing voor ongezonde producten zoals
frisdrank en snoep wordt tegengegaan op sportevenementen voor kinderen.
Het
Voedingscentrum is groot voorstander van het stimuleren van de gezonde
omgeving. Jasper de Vries,
woordvoerder Voedingscentrum: “Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden
tegen kindermarketing van ongezonde producten. Dat geldt ook voor
sportevenementen gericht op kinderen. Het convenant is een eerste goede stap.”
Meer over kindermarketing
Afspraken
Deze afspraken zijn onder meer gemaakt in het convenant:
- De Richtlijnen
Gezondere Schoolkantines van het Voedingscentrum zijn leidend.
- Als
er op een sportevenement meer dan 25% kinderen jonger dan 12 jaar zijn, dan is
het aanbod van het eten en drinken volgens de verhouding: 80% gezond volgens de
Schijf van Vijf en 20% uitzondering. Denk bij gezonde producten bijvoorbeeld
aan water, fruit en groente.
- De
sponsoring rond sportevenementen wordt gefaseerd aangepakt de komende jaren. Er
wordt een onderverdeling gemaakt in leeftijd, en lokale, regionale, nationale
of internationale sportevenementen.
- Sportevenementen
voor kinderen moeten financieel haalbaar blijven om te organiseren. De doelstellingen in het convenant moeten op 1 januari 2020 behaald
worden.
Er worden werkgroepen gevormd die zich gaan buigen over het
uitvoeren en bewaken van de plannen. De werkgroepen worden gecoördineerd en
begeleid door JOGG, jongeren op gezond gewicht
Meer over het convenant