Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

RIVM onderzoekt gehaltes zout, vet en suiker in levensmiddelen

11 april 2019

Sinds 2014 hebben fabrikanten en de overheid afgesproken om de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker in eten te verlagen. Onderzoek van het RIVM dat deze week uitkwam, laat zien dat er stappen gezet worden, maar dat niet alle productgroepen de doelstelling gehaald hebben.

De afspraken in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling gaan om onder andere brood, vleeswaren, soepen, sauzen en groenten in pot of blik. De meeste afspraken gaan over zout. Veel fabrikanten hielden zich aan de afspraken, zo blijkt uit de meting van het RIVM. Maar over het algemeen gaat de ontwikkeling langzaam.

Lees het rapport

Meer stappen nodig

“Wij vinden dat de ontwikkeling wel sneller kan,” zegt Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedingscentrum. “Bij sommige producten wordt het gehalte suiker, zout of vet verlaagd. Brood en blikgroenten zijn bijvoorbeeld al veel minder zout geworden de afgelopen jaren. Maar bij sommige productcategorieën is veel minder gebeurd, zoals vleesconserven. Daar heeft maar 58% de doelstelling van 2018 gehaald. Ook zijn er niet voor alle productgroepen afspraken gemaakt. Door voor meer productgroepen afspraken te maken kan meer resultaat behaald worden. Er valt dus nog veel winst te boeken. Het is belangrijk dat het voor mensen gemakkelijker wordt gemaakt om gezond te kiezen. Het Nationaal Preventieakkoord kan een nieuwe impuls geven, waarbij de overheid meer de regie neemt.”

er kan veel verschil zitten in de gehaltes zout, vet en suiker in levensmiddelen

Goede voorbeelden

De laatste jaren komen er steeds meer voorbeelden van fabrikanten en supermarkten die producten op de markt brengen met minder zout, suiker of vet. Er zijn nu bijvoorbeeld kruidenmixen op de markt zonder zout. En er zijn bijvoorbeeld blikgroenten zonder toegevoegd zout of suiker. Kijk goed rond in de supermarkt, want er valt echt gezonder te kiezen.

Een andere ontwikkeling is dat supermarkten steeds meer informatie geven over gezonde voeding. Bijvoorbeeld met schapkaartjes met informatie over de hoeveelheid suiker in frisdranken of ontbijtgranen. Dat kan je helpen om een gezondere keuze te maken.

Eten volgens de Schijf van Vijf

Als je gezond wil eten, kun je het beste eten volgens de Schijf van Vijf door bijvoorbeeld verse onbewerkte producten te kiezen. Je krijgt dan niet te veel zout, verzadigd vet en suiker binnen. En je laat kant-en-klaarmaaltijden, pakjes en zakjes, sauzen, soepen uit pak en blik, koek, snoep en frisdrank zoveel mogelijk staan. Deze producten staan namelijk niet in de Schijf van Vijf.

Etiketten lezen: doen!

Wat ook helpt om gezonder te eten, is etiketten lezen. Door producten met elkaar te vergelijken per 100 gram, ontdek je welk product het minste zout, verzadigd vet en/of suiker bevat. Zo zie je bijvoorbeeld welke muesli het minste suiker heeft en de meeste vezels.

Met de 'Kies ik gezond'-app kun je zien of producten in de Schijf van Vijf staan.Etiketten lezen te lastig of te kleine letters? Download dan onze ‘Kies Ik Gezond’-app. In de app krijg je de voedingswaarden en ingrediënten te zien wanneer je de streepjescode van een product scant. Zo kun je in de winkel gemakkelijk producten vergelijken.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.