Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezonde traktaties voor dreumes en peuter (1-3 jaar)

Een versierde ruimte, mooi aangeklede mensen, en een goede sfeer: het is feest! Ook hapjes en drankjes en trakteren horen erbij. Hoe ga je daarmee om als ouder van een nieuwsgierige dreumes of peuter? Laat je je kind alles proberen of maak je keuzes?

Op deze pagina vind je tips en ideeën voor gezonde kindertraktaties.

8 gezonde traktaties voor kinderen van 2 tot 4 jaar

Is je kindje jarig en gaat hij naar het kinderdagverblijf? Of geef je een kinderfeestje en wil je iets uitdelen?

Bekijk deze gezonde, creatieve en lekkere kindertraktaties om uit te delen tijdens een kinderfeestje of bij het kinderdagverblijf. Je kunt ze ook downloaden (pdf).

Het is fijn als de traktaties niet te groot en calorierijk zijn. De beste traktaties maak je van groente en fruit. Bijvoorbeeld de onderstaande "mandarijnenspookjes". Het enige wat je nodig hebt zijn mandarijnen, witte servetten, stiften en lintjes. En denk ook eens aan speelgoed zoals kleine knuffeltjes, stickertjes, miniboekjes of stempels.  

Feest: wat geef je?

Hoe je als ouder reageert als er feest is en welke afspraken je maakt, bepaal jij. Wil je rekening houden met wat je kind eet en drinkt, probeer dan eens onze tips.

Ook op een feestje zijn er vaak wel betere keuzes om te geven. Kijk eens goed rond wat er te kiezen is voor je kind. Staat er naast zoetigheden en hartige hapjes bijvoorbeeld ook een bakje druifjes of snoeptomaatjes? Of misschien zijn er waterijsjes of kleine spiesjes met augurk en komkommer? Dit zijn leuke traktaties, waar je kind vast van gaat smullen. 

Wat geef je beter niet?

Hartige snacks zoals gevulde bladerdeegbakjes, kaasstengels of chips bevatten veel calorieën en verzadigd vet. Het is al snel te veel voor je jonge kind. En er zit veel zout in, wat vooral voor kleine kinderen veel sneller schadelijk is dan voor volwassenen. Ook in roomijs en schepijs zit vaak veel zout. Snoep, chocolade en taart bevatten  meestal veel suiker. Wil je niet te veel geven, maak dan een keuze: of een paar snoepjes, of een stukje chocolade of een paar hapjes taart.

Porties voor de kleinsten

Een stuk taart of cake is vaak berekend op een volwassen portie. Voor een kind onder de 4 is zo’n portie veel te veel. Bij een kinderleeftijd past een kinderportie. Snijd een klein stukje af en geef dat op een apart mooi bordje. Of geef hem een paar hapjes met een vork of lepel. Een goede maat om aan te houden is: maximaal een kwart van jouw portie.

Kind 1-4 jaar                             Volwassene  
   
2-3 chips  2 handjes chips
   
2 happen appeltaart punt appeltaart

 
 halve mini-stroopwafel 1 stroopwafel

Feestelijk water

Op eten letten is natuurlijk goed. Het kan ook geen kwaad om ook te kijken naar wat je kind allemaal drinkt op een feestje. In frisdrank en sap zit veel suiker, net zoals in diksap en aanmaaklimonade: zo’n 3-5 suikerklontjes per glas. Ook zijn de zuren in sap en frisdrank niet goed voor de tanden. Water is beter. Dat ziet er in een mooi glas met een leuk rietje net zo feestelijk uit. Of doe er eens wat komkommer in, of een paar besjes!

Hoeveel suiker zit er in drinken?

Houd de omgeving gezond

Sommige kinderen wanen zich op feestjes in luilekkerland en willen het liefst alles proberen wat op tafel staat. Dat kan een uitdaging zijn, vooral als jij dat als ouder niet wil. Hoe ga je daarmee om? Deze tips kunnen helpen:

  • Is je kind oud genoeg om afspraken te begrijpen? Spreek van tevoren af wat en hoeveel je kind mag eten. Je mag 1 stukje taart, bijvoorbeeld.
  • Probeer tijdens het feestje op te letten wat je kind eet en drinkt. Is het teveel, dan kun je je grens aangeven: nog een snoepje/koekje/handje chips, daarna niet meer.
  • Zet bakjes met chips, snoep of nootjes uit het zicht als het kan.
  • Als je kind gaat tegenstribbelen, probeer hem af te leiden. Speel samen een spel, aai samen de hond of de kat, geef wat speelgoed, of loop even naar buiten met hem.

Consequent zijn kan soms lastig zijn, maar als het lukt, is het een kleine overwinning. Lukt het minder goed: niet getreurd, volgende keer beter.

Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.