Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Wat geef ik als toetje (1-3 jaar)?

Misschien geef jij je kind elke dag een toetje, of misschien maar af en toe. Als je een nagerecht geeft, dan zijn deze tips voor gezonde en lekkere kindertoetjes vast iets voor jou.

Het fruittoetje, een super kindertoetje

Een fruittoetje is een perfect middel als je meer fruit aan je kind wilt geven. Zo draagt het toetje bij om de aanbevolen hoeveelheden aan fruit te halen. Het advies is 1,5 stuks fruit voor kinderen tot 9 jaar. Daar vallen ook dreumesen en peuters onder.

Maak het extra leuk door je kind mee te laten helpen met het maken van spiesjes van verschillende soorten fruit. Of maak de mandarijn of sinaasappel specialer door er een poppetje van te maken.

Een fruittoetje is een perfect middel als je meer fruit aan je kind wilt geven.

Yoghurttoetjes voor je kind

Een perfect kindertoetje: fruit combineren met wat halfvolle of magere yoghurt of magere kwark. Dat is gezond en lekker. Zo helpt het toetje ook mee om elke dag genoeg melkproducten binnen te krijgen. Een klein schaaltje (50 tot 100 milliliter) en wat fruit is genoeg voor je kind.

Bijvoorbeeld:

  • Magere yoghurt met een halve appel in stukjes
  • Halfvolle yoghurt met een half banaantje in plakjes
  • Magere kwark met een mandarijn in partjes

Vla en vruchtenyoghurt staat niet in de Schijf van Vijf, omdat er vaak veel suiker in zit.

Een klein schaaltje (50 tot 100 milliliter) magere yoghurt is een goed toetje voor je kind.

Kindertoetjes uit de supermarkt

Je kent ze wel: die speciale kindertoetjes uit de supermarkt. Het zijn kleurige kleine kuipjes met bijvoorbeeld tekenfilmfiguren of dieren erop. Af en toe kunnen ze wel, maar er kan ook veel suiker, calorieën en/of vet inzitten. De verschillen tussen de toetjes kunnen groot zijn. Onze tip: als je ze koopt, maak dan een bewuste keuze.

Waar kun je op letten als je een kindertoetje koopt?

  • De portiegrootte: kies voor een klein toetje van 50 tot 100 milliliter. Vooral voor jonge kinderen is een toetje van 50 milliliter al genoeg.
  • Het aantal calorieën: een toetje met meer dan 100 calorieën per portie is te groot voor kleine kinderen. Houd het liever klein.
  • Hoeveelheid suiker: kies een toetje zonder snoepjes en waar het minste suiker in zit. Hiervoor kijk je op het etiket onder koolhydraten, bij ‘waarvan suikers’.

Plantaardige zuivel

Is je kind allergisch voor koemelk of wil je om een andere reden geen producten met koemelk geven? Maar wil je wel een toetje geven? Een volwaardig plantaardig alternatief voor je dreumes of peuter is sojayoghurt met voldoende eiwit, en toegevoegd calcium en vitamine B12.

Kind belonen met een toetje?

Het is beter om een toetje niet te gebruiken als beloning. Zeg liever niet “als je nu al je groente opeet, dan krijg je zo een toetje”. Als je beloont met eten, dan zal je kind later zichzelf misschien ook gaan belonen met eten. En dat kan leiden tot een verstoorde relatie met eten en bijvoorbeeld overgewicht.

Bovendien kan je kind gaan denken dat het normaal is dat groente niet lekker is, als hij voor het eten van groente beloond wordt met ander lekkerder eten. Je mag natuurlijk je kind wel een compliment geven als hij zijn groente heeft gegeten. Maar maak er niet een te grote prestatie van: groente eten is normaal. En ook al eet hij niet al zijn groenten op, geef gewoon een toetje. Want ook straffen met 'geen toetje' heeft als boodschap dat groente eten een beloning nodig heeft.

Vraag en antwoord

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.