Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Frisse tonen van sinaasappel (bekijk ook de video)
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Wat geef ik als avondeten? (1-3 jaar)

Een goede warme maaltijd vult de maag met gezonde producten. Je dreumes of peuter eet lekker met jou mee. Hetzelfde dus, alleen wel wat minder natuurlijk.
Hoe eten jij en je kind een gezonde avondmaaltijd?

Avondeten

Eet je een avondmaaltijd volgens de Schijf van Vijf, dan varieer je volop. Met groente, maar ook met aardappelen, peulvruchten en volkorenproducten, zoals volkorenpasta en zilvervliesrijst. Ook wissel je af tussen verschillende soorten vis, peulvruchten, vlees en ei.

Op het bord van je dreumes of peuter ligt elke dag ongeveer:

  • 1 tot 2 opscheplepels groente (50 tot 100 gram)
  • 1 tot 2 opscheplepels aardappelen, couscous, bulgur, volkorenpasta of zilvervliesrijst (50 tot 120 gram)
  • 50 gram vlees, vis, peulvruchten of vegetarisch product, inclusief vleeswaren op brood

Gebruik 1 eetlepel van het goede onverzadigde vet, zoals bak- en braadvet uit een knijpfles, olie of een klontje zachte margarine uit een kuipje.

Hoeveel kan ik opscheppen?

Vergeleken met jouw bord ligt er behoorlijk wat minder op het bord van jouw kind. Kijk maar eens naar de gemiddelde porties hieronder.

Let op: het bord hoeft niet leeg! Kijk bij tips voor de eetopvoeding.
<h2>Voor een kind van 1-3 jaar:</h2>
<ul>
    <li>50-100 gram groente (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50-100 gram volkoren couscous (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>200-250 gram groente (4-5 opscheplepels)</li>
    <li>250 gram volkoren couscous met peterselie en lente-ui (5 opscheplepels)</li>
    <li>100 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een kind van 1-3 jaar:</h2>
<ul>
    <li>50-100 gram groente (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50-100 gram volkorenpasta (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50 gram kipfilet
    </li>
    <li>glas
    water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>200 gram groente (4 opscheplepels)</li>
    <li>200 gram volkorenpasta (4 opscheplepels)</li>
    <li>100 gram kipfilet</li>
    <li>glas water </li>
</ul>

Lekkere en makkelijke maaltijden voor het hele gezin

Het kookboek “Lust ik wel!” is voor alle ouders met kinderen van 0 tot 4 jaar die een gezonde basis willen meegeven aan hun kind. Met de recepten uit het kookboek leert je kind veel verschillende nieuwe smaken te proeven. Je vindt er ideeën voor eerste hapjes en makkelijke en lekkere recepten voor ontbijt, lunch en avondeten. Zodat je kind straks alleen nog maar “Lust ik wel!” zegt!

Nu bestellen in de webshop

Met het kookboek “Lust ik wel!” geef je je kind een gezonde voedingsbasis.

Vraag en antwoord

Zijn kant-en-klaarmaaltijden oké voor mijn dreumes of peuter?

In kant-en-klaarmaaltijden zit vaak veel zout. De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Geef je dreumes of peuter daarom alleen bij hoge uitzondering een kant-en-klaarmaaltijd. En vergelijk de etiketten van de maaltijden. Kies voor de maaltijd met het minste zout.

Kant-en-klaarmaaltijden bevatten vaak te veel zout voor jonge kinderen

sluiten
Kan mijn kind vegetarisch eten?

Je kind kan prima vegetarisch eten. Kies dan voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

Je kind kan prima vegetarisch eten. Zorg wel dat hij genoeg vitamine B1 en B12 en ijzer binnenkrijgt.

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit.

Kant-en-klare vleesvervangers

De meeste winkels hebben een assortiment aan voorverpakte, kant-en-klare vleesvervangers zoals vegetarische reepjes of balletjes. Kijk voor je deze koopt goed op het etiket of ze wel een goede vleesvervanger zijn. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Kijk ook op het etiket hoeveel zout er in zit. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken.
Wat zijn goede vleesvervangers?

Helemaal geen dierlijke producten

Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Geef je kind dan een vitamine B12-supplement en vraag advies aan een diëtist. Het is erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt.

sluiten
Waarom adviseren jullie ook voor kinderen magere of light-varianten van zuivel en vlees?

Als je je kind halfvolle of magere melkproducten en mager vlees (zoals kip of mager gehakt) geeft, dan krijgt je kind minder verzadigd vet binnen. Volle melkproducten (zoals volle melk, volle yoghurt, roomboter en 48+kaas) en vet vlees (speklap, gehakt, worst) bevatten vooral verzadigd vet, wat niet goed is voor de gezondheid. Ook bij jonge kinderen verhoogt verzadigd vet het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Jonge kinderen zijn volop in de groei en hebben vetten nodig. Vet is een bron van energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren.  Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed. Geef ze vooral beleg en andere producten met onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in margarine, olijfolie, notenpasta, 100%pindakaas, vis en avocado.

Wat zijn light-producten en zijn ze gezond?

sluiten
Welk vlees is geschikt voor kinderen?

Al het onbewerkt  vlees dat in de Schijf van Vijf staat is geschikt voor kinderen. Dat is bijvoorbeeld kipfilet, kipdrumstick, kalkoenfilet, (extra) mager gehakt, hamlap en runderlap. Bewerkt vlees, zoals (boterham)worst, ham en gemarineerd vlees, staat niet in de Schijf van Vijf. Dit kun je beter niet aan jonge kinderen geven, omdat het vaak veel zout bevat.

Voor kinderen onder de 4 jaar geldt:

  • Geef liever geen vlees waar veel vitamine A in zit, zoals (smeer)leverworst. Te veel vitamine A kan schadelijk zijn voor jonge kinderen. 
  • Geef geen rauw vlees, zoals filet americain of sommige soorten worst zoals ossenworst of carpaccio. Hier kunnen schadelijke bacteriën op zitten en jonge kinderen zijn gevoeliger voor een voedselinfectie.
sluiten
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.