Beroerte en groente
Het eten van veel rauwe groente en vers fruit zou het risico op een beroerte flink verlagen. Dat stelt Linda Oude Griep van de Wageningen Universiteit in haar promotieonderzoek. Zij vindt de relatie niet voor gekookte groente en bewerkt fruit.
Het Voedingscentrum kent alle details van het onderzoek nog niet. Wel zeggen we dat het eten van twee ons groente en twee stuks vers fruit per dag de kans op hart- en vaatziekten, waaronder een beroerte kan voorkomen. Per jaar kunnen 5000 sterfgevallen door hart- en vaatziekten en ongeveer 2300 sterfgevallen door kanker worden voorkomen.
Rauw of bereid
Het is niet zo dat je nu alleen nog maar rauwe groente moet eten. Koken heeft ook voordelen. Om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, is het het beste om zowel rauwkost en gekookte groente te eten.
Hoe eet jij je groente?
Dit zijn de voordelen van rauw en bereid