Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker fris
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat zijn de voordelen van eten volgens de Schijf van Vijf?
Eten volgens de Schijf van Vijf is meer dan alleen gezond. Wist je bijvoorbeeld dat geen ander advies over eten in Nederland zo goed wetenschappelijk onderbouwd is? Dat de Schijf van Vijf voor iedereen is en uitgaat van wat we nu al eten? Alle pluspunten op een rijtje.

Eten wat je gewend bent

Je weg naar gezond eten begint bij wat je nu eet. Waarschijnlijk eet je al heel wat gezonde producten, zoals groente en fruit. Eet hier meer van en wat minder van producten buiten de Schijf van Vijf en je bent van start.

Beginnen is eenvoudig

Of je nou al heel gezond eet of mijlenver van het ideaal afzit: iedereen kan meteen aan de slag met de Schijf van Vijf. Het hoeft niet meteen perfect te zijn. Elke stap in de goede richting is goed voor je lijf. Bijvoorbeeld geen frisdrank meer drinken.

Eindeloze mogelijkheden

Er valt genoeg te kiezen in de Schijf van Vijf, dus er zijn onbeperkt veel variaties. Ben je vegetariër, eet je eigenlijk altijd Hollandse pot, of wil je juist elke dag wat anders? Geen probleem. Vul de Schijf van Vijf in naar jouw smaak.

Samen met anderen

De Schijf van Vijf is een goede basis voor jou, maar ook voor je partner, je kinderen en je vrienden. Kook en eet samen, en geniet!

Betaalbaar

Om te eten volgens de Schijf van Vijf hoef je niet diep in de buidel te tasten. Misschien ben je zelfs iets goedkoper uit, omdat je dure producten zoals voorverpakte snacks, snoep en frisdranken vaker in het schap laat liggen. Wist je dat je voor een euro een jaar lang elke dag 1,5 liter kraanwater kan drinken?

Duurzamer 

Eten volgens de Schijf van Vijf is een duurzame manier om met vooral verse, weinig bewerkte basisvoedingsmiddelen al je voedingsstoffen binnen te krijgen en overbodige producten te laten staan. Het helpt je minder dierlijk en meer plantaardig te eten en zo de milieudruk van je menu te verlagen. Het is daardoor niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor de aarde, mensen en dieren om je heen, en komende generaties.

Een gezonde oude dag

Garanties zijn er niet, maar we weten uit onderzoek dat eten volgens de Schijf van Vijf de kans verhoogt op een vitale oude dag. Je blijft makkelijker op een gezond gewicht en loopt minder risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een aantal vormen van kanker.

Wetenschappelijk onderbouwd

De Schijf van Vijf is gebaseerd op de Richtlijnen Goede voeding van de Gezondheidsraad en is ontstaan na evaluatie van de wetenschappelijke literatuur door een groep onafhankelijke voedingswetenschappers. Er is in Nederland geen ander voorlichtingsmodel over voeding dat zo grondig onderbouwd is. Het geeft weer waar voedingswetenschappers van over de hele wereld het op dit moment over eens zijn. Zo weten we zeker dat we alleen adviezen geven die ook echt bewezen gezond zijn.

Overtuigend bewijs

Nieuwe onderzoeken vliegen ons om de oren, maar we nemen niet alles klakkeloos over. De Schijf van Vijf doet niet aan trends of hypes en scheidt het kaf van het koren. We nemen geen risico’s. Pas als er genoeg bewijs is dat een product(groep) of ingrediënt gezond is dan nemen we ze op in de Schijf van Vijf. 

Roomijs, waterijs, yoghurtijs of sorbet

Welke is "gezonder"? Een ijsje kan echt een cadeautje zijn. Echt gezond is het natuurlijk niet, maar als bewuste ijsliefhebber valt er wel wat te kiezen. De ene soort bevat bijvoorbeeld meer calorieën dan de andere.