Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Moet ik anders gaan eten tijdens de overgang?

Wanneer je in de overgang komt begint er fysiek een nieuwe fase in je leven. Sommige vrouwen komen aan in gewicht en vinden het lastig af te vallen. Ook opvliegers komen vaak voor. En het risico op botontkalking neemt toe. Door in deze fase goed op je voeding te (blijven) letten, is de kans groter dat je langer gezond en fit blijft.  
Door hormonale veranderingen heb je na de overgang meer kans op botontkalking en osteoporose, dat is botontkalking in een gevorderd stadium. Dit is een natuurlijk proces: iedereen heeft ermee te maken. Met een aantal veranderingen in je eetpatroon kun je de kans op botontkalking verkleinen.  

Hoe verklein je de kans op botontkalking?

  • Neem voldoende calcium. Calcium is de belangrijkste bouwstof voor botten. In zuivelproducten zit relatief veel calcium. Daarom adviseren we vrouwen boven de 50 jaar iets meer melkproducten te nemen. Dat houdt in: Neem elke dag 3 tot 4 porties zuivel, zoals halfvolle en magere melk en yoghurt, karnemelk en magere kwark. 1 portie is 1 glas of 1 schaaltje van 150 ml. Daarnaast adviseren we 40 gram kaas, zoals 30+ kaas, mozzarella en hüttenkäse. 40 gram is beleg voor 2 boterhammen. 
  • Neem voldoende vitamine D. Vitamine D bevordert de opname van calcium. Het advies is om vanaf je 50ste elke dag 10 microgram extra vitamine D te nemen door middel van een supplement. Vitamine D-pillen zijn te koop bij een drogist, apotheek of supermarkt. Vanaf je 70ste is het advies om 20 microgram extra vitamine D te nemen.
  • Beweeg zo veel en zo vaak als je kan. Minimaal een half uur elke dag. Beweging en belasting van de botten zorgt voor sterk botweefsel.

Zwaarder worden na de overgang

Sommige vrouwen merken dat ze in de overgang aankomen en een dikkere buik krijgen. De gewichtstoename lijkt vooral te maken te hebben met het ouder worden. Als je ouder wordt neemt de hoeveelheid vet toe en de spiermassa neemt af. Vaak gaan mensen ook minder bewegen als ze ouder worden. Het gevolg hiervan is dat je minder calorieën verbrandt. Daarnaast kunnen hormonale veranderingen tijdens de menopauze invloed hebben op je lichaamssamenstelling en de vetverdeling. Vrouwen in de overgang hebben een grotere kans op een toename van het vet rond de organen in de buik dan vrouwen die niet in de overgang zijn. Dit merk je aan het groter worden van je middelomtrek. Ook lijkt het energieverbruik in rust af te nemen na de overgang: je verbrandt tijdens je slaap minder calorieën dan je deed voor de overgang. 

Helpt voeding als je last hebt van opvliegers?

Op gewicht blijven of afvallen tijdens de overgang

Wil je op gewicht blijven of juist afvallen tijdens de overgang? Dat kan. Uiteindelijk gaat het erom dat je niet meer eet dan je verbrandt. Maar om op hetzelfde gewicht te blijven heb je wel wat minder eten nodig. Als je daarnaast voldoende blijft bewegen, blijf je in balans.

Kijk voor de aanbevolen hoeveelheden voor jouw leeftijd bij de Schijf van Vijf voor jou.

Hoe denk jij over gezond eten?

Vertel het ons Om onze website te verbeteren horen we graag jouw mening. Hoe belangrijk is gezond eten voor jou? Zou je gezonder willen eten? Doe mee aan deze korte enquête. De informatie is alleen bestemd voor ons. Doe mee