Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Krijg je voldoende eiwit binnen als je minder vlees eet?

Nederlanders hebben geen tekort aan eiwit. Sterker nog, we eten doorgaans veel meer eiwit dan de minimaal aanbevolen hoeveelheid van 0,8 gram per dag per kilo lichaamsgewicht. Dat betekent dat je gerust minder eiwitrijke vleesproducten kunt eten. 

Eiwit uit vlees vervangen

In plaats van vlees eten Nederlanders vaak plantaardige producten met veel eiwit, zoals peulvruchten of noten. Plantaardig eiwit is wel van mindere kwaliteit dan eiwit uit vlees. Het bevat vaak niet voldoende van alle essentiële aminozuren: dit zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Daarnaast is plantaardig eiwit in het algemeen minder goed verteerbaar, waardoor je lichaam minder van de bouwstoffen opneemt.

Als je vegetarisch of veganistisch eet, heb je meer eiwit nodig dan mensen die vlees eten. Door het extra eiwit krijg je als vegetariër of veganist alsnog voldoende aminozuren binnen. Lees meer over vlees in de Schijf van Vijf.

'Nieuwe' vleesvervangers

In Nederland gebeurt het nog niet op grote schaal, maar het is mogelijk om eiwit uit vlees ook af en toe vervangen door bepaalde soorten zeewieren, algen en insecten. Diverse zeewieren en algen zijn gezonde en duurzame vleesvervangers, al zitten er haken en ogen aan. Ze moeten niet te veel jodium en zware metalen bevatten.

De meeste eetbare insecten bevatten vergelijkbare voedingsstoffen als gangbare vleesproducten, als ze voldoende vitamine B1 of B12 bevatten. Bij insecten speelt veiligheid ook een rol: verhit ze altijd goed en let op of je er niet allergisch voor bent.
 
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.