Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Krijg ik voldoende vezels binnen als ik volkorenbrood eet?

De aanbeveling is om elke dag 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen. Een volkorenboterham bevat zo’n 2,3 gram vezels, een bruine boterham zo’n 1,7 gram. Met het eten van 4 tot 8 sneetjes bruin- of volkorenbrood krijg je dus een deel van de dagelijkse behoefte aan vezels binnen.

De rest moet je halen uit andere voedingsmiddelen. Het advies voor een volwassenen is dan ook om naast volkorenbrood tenminste 250 gram groente te eten, 2 stuks fruit, en voldoende peulvruchten, aardappelen of graanproducten zoals zilvervliesrijst en volkorenpasta.  Bekijk jouw persoonlijke advies in De Schijf van Vijf voor jou

Wat voor functie hebben vezels?

Vezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Verder zorgen ze  dat je maag goed gevuld raakt. Het resultaat is dat je een verzadigd gevoel hebt. Dat kan helpen om op gewicht te blijven. 

Is volkoren gezonder?

Ja. Bij volkorenproducten wordt de hele graankorrel gebruikt. Bij witbrood niet, daar gebruiken de bakkers alleen de kern van de korrel, en niet het buitenste gedeelte. Andere broodsoorten zoals tarwebrood en bruinbrood bestaan uit een mengsel van de hele korrel en de kern. De meeste voedingsvezels, vitamines en mineralen bevinden zich juist in het buitenste gedeelte van de graankorrel. Daarom zijn volkoren graanproducten (volkorenbrood, volkorenpasta) en zilvervliesrijst rijker aan vezels, vitamines en mineralen dan andere soorten brood en witte rijst.

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.