Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is verse groente gezonder dan groente uit pot of blik?

Groente en fruit uit blik of pot en diepvriesgroente bevatten evenveel voedingsstoffen als onbewerkte groente en vers fruit. In groente en in fruit zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. De hoeveelheden voedingsstoffen zijn bij elke soort anders, maar zelfs binnen dezelfde soort kunnen verschillen bestaan. 

Uitzonderingen bij groente

Aan groente uit pot of blik kan wel zout en/of suiker zijn toegevoegd, maar qua vitamines of mineralen is er nauwelijks verschil. Wat er in de pot of het blik zit, kun je lezen op het etiket. Groente à la crème uit een pakje of pot staat niet in de Schijf van Vijf, omdat er meer vet en zout in zit dan in gekookte groente. 

Uitzonderingen bij fruit

Als je fruit uit blik of pot koopt, let er dan op of het fruit 'op siroop' is. Dit betekent dat ze drijven in een mengsel van water en suiker, waardoor ze minder gezond zijn dan vers fruit. Deze varianten staan niet in de Schijf van Vijf.

Hoe kies je gezond?  Bekijk het vak Groente en fruit in de Schijf van Vijf

Waarom groente en fruit? 

Mensen die veel groente en fruit eten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom groente de kans op ziekten verkleint. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van stoffen. Het is dus belangrijk om te variëren.

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.