Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is te veel vitamine B6 schadelijk?

Als je lange tijd te veel vitamine B6 per dag binnenkrijgt, dan kan dat leiden tot aantasting van het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan. Dit noem je perifere neuropathie. 


De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B6

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine B6 voor volwassenen is 1,5 milligram per dag. Dit is de hoeveelheid die je nodig hebt om gezond te blijven. Vitamine B6 heb je onder andere nodig voor de bloedaanmaak en een goede werking van het afweersysteem en het zenuwstelsel. Als je gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf krijg je  voldoende vitamine B6 binnen via bijvoorbeeld vlees, eieren en brood. Tekorten komen in Nederland nauwelijks voor. 

Wat is te veel (aanvaardbare bovengrens)?

De Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA heeft een maximaal veilige bovengrens voor vitamine B6 gesteld van 25 milligram per dag. 

Hoe krijg je te veel vitamine B6 binnen?

Het is niet mogelijk om een teveel aan vitamine B6 binnen te krijgen met de normale voeding. Dit kan alleen gebeuren als je te veel vitaminesupplementen gebruikt of vitaminesupplementen met hoge gehaltes aan vitamine B6.


Wat als je vitaminesupplementen gebruikt?

Het gebruik van vitaminesupplementen is voor de meeste mensen niet nodig, omdat het geen extra gezondheidsvoordeel oplevert. Als je wel een vitaminesupplement gebruikt, dan geldt het advies om niet meer dan 100% procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) te nemen. Deze informatie vind je op het etiket. In het geval van vitamine B6 neem je dus niet meer dan 1,5 milligram per dag via een supplement. 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) stelt dat er niet meer dan 21 milligram vitamine B6 in vitaminesupplementen zou moeten zitten. Er zijn nu supplementen in omloop met hogere hoeveelheden, terwijl het nemen daarvan nadelige effecten kan hebben op je gezondheid. De NVWA heeft de 21 milligram gebaseerd op de aanvaardbare bovengrens, en heeft daarbij rekening gehouden dat ook een deel van vitamine B6 uit de voeding komt. 

Neem dus in ieder geval geen supplementen met meer dan 21 milligram per dag. Als je een vitamine B6-supplement gebruikt en je hebt klachten dan raden we aan om contact op te nemen met je huisarts. 
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.