Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is suiker slecht voor je?

Dat kun je niet zo stellen. Sommige mensen stellen dat er verband is tussen suiker en vermoeidheid of hyperactiviteit. Maar dit is niet wetenschappelijk aangetoond.

Hoe komt het dan dat het wel zo lijkt? Als je te veel suiker eet dan, loop je kans dat je te weinig andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Hierdoor kan je vermoeid raken of darmklachten krijgen zoals diarree. Kinderen kunnen zich onrustiger gedragen. Of het kan te maken hebben met de omstandigheden. Op een feestje gedragen kinderen zich misschien vanzelf al drukker.

Pas op met te veel fructose

Wel moet je opletten met te veel fructose (fruitsuiker). Sommige mensen krijgen darmproblemen als ze meer dan 50 gram fructose binnenkrijgen zoals een opgeblazen gevoel en dunne ontlasting. Dit komt vooral voor bij jonge kinderen die te veel appelsap drinken. Appelsap bevat relatief veel fructose, ongeveer 5 gram per 100 milliliter. 

Gaatjes en tandbederf

Als je vaak kiest voor producten met suiker, dan is de kans op gaatjes in je tanden en kiezen groot. Om tandbederf te voorkomen kun je het beste niet vaker dan 4 keer per dag iets met suiker eten of drinken, buiten de 3 hoofdmaaltijden om. Dit geldt ook voor andere voedingsmiddelen, want ook zuren uit fruit kunnen tanderosie veroorzaken.

Gezonde recepten
Lekker en snel

We stellen onze recepten met zorg samen. Zo hoef jij je niet druk te maken of je wel gezond bezig bent. We werken vooral met producten uit de Schijf van Vijf.