Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is ontbijt overslaan erg?

Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht. Je hebt vaak al meer dan 10 uur niks gegeten als je ’s ochtends opstaat. Het is daarom belangrijk dat je spijsvertering weer op gang komt.

Mensen die niet ontbijten krijgen in de loop van de ochtend vaak eerder trek. Als je dan geen gezond eten bij je hebt, is de kans groter dat je in de kantine of op een station een ongezonde snack koopt.

Onderzoek naar overslaan ontbijt

Het verband tussen regelmatig eten en het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2 en overgewicht wordt veel onderzocht. Vermoedens bestaan dat hoe laat we eten, hoe vaak we eten en maaltijden overslaan, een effect kan hebben op onze gezondheid. Maar het overslaan van het ontbijt kan ook samenhangen met andere ongezonde gewoonten, zoals veel snacken, roken en alcohol drinken. Het is daarom lastig vaststellen of er een verband is tussen overgewicht, ziekten en niet ontbijten.  

Advies

Het Voedingscentrum raadt aan om het ontbijt niet over te slaan. Met een gemiddeld ontbijtje krijg je tussen de 300 tot 400 calorieën (kcal) binnen. Klassieke volkorenboterhammen met 30+ kaas en een glas melk is bijvoorbeeld een goede optie. Of yoghurt met havervlokken, fruit en noten is ook heerlijk genieten. Als je graag melk drinkt bij het ontbijt, ga dan voor halfvolle of magere zuivel. Zo krijg je in ieder geval niet te veel verzadigde vetten binnen.   
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.