Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is melk drinken gezond?

Met je dagelijkse portie zuivel verklein je het risico op darmkanker. Melkproducten bevatten verder eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium. Het vet in melk bevat wel veel verzadigde vetten. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Eet je magere en halfvolle melkproducten, dan krijg je niet te veel verzadigde vetten binnen.

Botgezondheid

Calcium is, samen met vitamine D, belangrijk voor een goede botgezondheid en het voorkomen van botbreuken. Zuivel is bovendien een belangrijke leverancier van eiwitten, en de vitamines B2 en B12.

Wat adviseert het Voedingscentrum?

Het Voedingscentrum adviseert elke dag  melk en melkproducten te gebruiken. Dit is niet alleen melk, maar ook bijvoorbeeld yoghurt en karnemelk. In de Schijf van Vijf vind je de magere en halfvolle varianten zonder toegevoegd suiker. Magere varianten bevatten nagenoeg evenveel calcium en vitamine B12 als de 'gewone' varianten, maar minder verzadigd vet. Te veel verzadigd vet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.    

Melk goed voor elk?

Voor veruit de meeste mensen is melk een goede en gemakkelijke manier om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar voor een kleine groep mensen kan het drinken van melk klachten veroorzaken. Het gaat hierbij om mensen met koemelkallergie en lactose-intolerantie.

Koemelkallergie

Ongeveer 2-3% van de zuigelingen heeft last van koemelkallergie. Bij ongeveer de helft van deze kinderen verdwijnen de klachten in de eerste 4 levensjaren. Bij een koemelkallergie moeten koemelk en kunstvoeding op basis van koemelk vermeden worden. In dat geval kunnen baby's wel hypoallergene kunstvoeding op basis van sterk gehydroliseerd (wei) eiwithydrolystaat verdragen.

Sojaproducten, geitenmelk of schapenmelk worden in de eerste 6 maanden ontraden als vervangende voeding. Op latere leeftijd kan sojadrink een goede vervanger zijn, maar alleen als daar voldoende calcium en vitamines (waaronder B12) aan zijn toegevoegd. Het overgrote deel van de mensen die allergisch zijn voor koemelk, is dat ook voor geitenmelk, schapenmelk, paardenmelk, kamelenmelk, buffelmelk en ezelmelk

Lactose-intolerantie 

Mensen met lactose-intolerantie moeten ervoor zorgen dat zij niet teveel lactose binnenkrijgen. Meestal is het niet nodig om melk en melkproducten volledig te mijden. Het beste is om samen met arts of diëtist een voedingsschema samen te stellen. Zij kunnen er voor zorgen dat je niet te veel lactose eet, zonder dat er een tekort aan andere voedingsstoffen ontstaat. Ook kunnen ze bepalen welke melkvervanger het best bij je past.  Wat eet je als je lactose-intolerant bent?

Hoe kun je melk vervangen?

In het geval van lactose-intolerantie kunnen sommige mensen al geholpen zijn door in plaats van melk zure producten zoals karnemelk en yoghurt te kiezen, want daar zit minder lactose in. Wanneer je dit niet verdraagt, kun je lactose-vrijgemaakte producten gebruiken. Als je helemaal geen melkproducten kunt verdragen, zoals bij koemelkallergie, of je wilt om andere redenen geen zuivel gebruiken, ben je aangewezen op alternatieven zoals plantaardige eiwitdranken op basis van soja die verrijkt zijn met calcium en vitamine B12. Voor baby's met koemelkallergie gelden andere adviezen.
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.