Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is havermout gezond?

Havermout staat in de Schijf van Vijf, het is op zichzelf dus een gezond product. Hoe je het klaarmaakt en wat je eraan toevoegt, bepaalt hoe gezond het is.

Wat is havermout?

Havermout is gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels. Haver is een graansoort. Er bestaan ook havervlokken, dat zijn de ongeknipte geplette haverkorrels. Soms worden havermout of havervlokken geroosterd vanwege de smaak. Vaak worden ze ook voorgestoomd om de bereidingstijd te verkorten. Omdat havermout gemaakt wordt van hele haverkorrels valt het onder de volkoren granen.  


Hoe kun je havermout eten?

Havermout wordt vaak gegeten als ontbijt, maar je kunt het ook eten als tussendoortje of toevoegen aan gerechten en baksels. Het wordt vaak met melk gegeten als pap. Of het wordt in de yoghurt gestrooid. Het kan ook in een pak muesli zitten of in andere ontbijtproducten. Je vindt het ook in koekjes en in voorverpakte repen.

Met melk of yoghurt

De samenstelling en bereiding bepaalt hoe gezond het is. Als je havermout maakt met halfvolle of magere melk of yoghurt en je voegt geen suiker of zout toe, heb je een prima Schijf van Vijf-ontbijt. Eventueel kun je fruit of wat noten toevoegen. Melk kun je door sojadrink vervangen, mits er calcium en vitamine B12 aan toegevoegd is. Een havermoutreep of koekje als ontbijt of lunch is minder gezond: vaak zijn daar best wat suikers aan toegevoegd en/of is de portie erg groot.  

Kun je beter havermout eten dan brood?

Havermout levert net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Daarom kun je haverproducten prima gebruiken als je een keer iets anders wilt dan brood. Maar je kunt brood beter niet volledig vervangen door havermout. Aan brood wordt namelijk jodium toegevoegd en aan havermout niet. Jodium zorgt ervoor dat de schildklier goed werkt. Eet je altijd havermout in plaats van brood, kan het zijn dat je te weinig jodium binnenkrijgt.  

Volkoren is goed voor je cholesterol

In het algemeen verlagen volkoren producten het risico op hart-en vaatziekten. Van haver is specifiek aangetoond dat het helpt het LDL-cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Een laag LDL-cholesterol zorgt ervoor dat je minder risico hebt op hart- en vaatziekten.  

Gluten

Haver bevat van nature geen gluten, maar komt wel vaak in aanraking met glutenbevattende granen zoals tarwe. Daardoor kan haver sporen van gluten bevatten. Haverproducten zijn daarom ook niet geschikt voor mensen met glutenintolerantie (coeliakie), tenzij het officiële Glutenvrij logo op de verpakking staat. 


Recepten met havermout

Op onze receptensite staan lekkere recepten met havermout. Wat dacht je van deze?

Havermoutpap met appel en kaneel
Havermoutpannenkoekjes
Yoghurt met gedroogd fruit, noten en geroosterde havermout 

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?

Je kunt eigenlijk van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet. We kunnen dus wel zeggen of een product past in een gezonde voeding. Lees meer.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.