Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Hoe werkt de tool ‘Staat dit in de Schijf’?

Met de tool hieronder ontdek je eenvoudig of een product in de Schijf van Vijf of buiten Schijf van Vijf staat en waarom. 

Staat dit in de Schijf?

Jij kunt gezonder kiezen

Deze hoeveelheid is een dagkeuze

Een dagkeuze valt buiten de Schijf van Vijf. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, kies je maximaal 3 tot 5 keer per dag voor een dagkeuze. Gezonder kiezen? Ga voor producten uit de Schijf van Vijf.

Deze hoeveelheid is een weekkeuze

Een weekkeuze valt buiten de Schijf van Vijf. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, kies je maximaal 3 keer per week voor een weekkeuze. Gezonder kiezen? Neem een kleinere portie of ga voor producten uit de Schijf van Vijf.

Alternatieven

Schijf van Vijf-keuze

Dagkeuze

Voedingswaarde

Energie
Vet
- waarvan verzadigd
Koolhydraten
- waarvan suikers
Vezels
Eiwit
Zout

Deel deze handige tool

Je selecteert in de tool het product van je keuze. Van dit product krijg je eerst te zien of het in de Schijf van Vijf staat of niet. Staat het product niet in de Schijf van Vijf, dan staat erbij waarom niet.

Je selecteert vervolgens een hoeveelheid (stuks, handje, lepel) en ziet dan bij producten buiten de Schijf van Vijf of het een dagkeuze of weekkeuze is. Een dagkeuze is een kleine keuze buiten de Schijf van Vijf. Hiervan kun je er 3-5 per dag kiezen. Een weekkeuze is een product dat je beter niet dagelijks kunt kiezen.

Bij een weekkeuze zie je gezondere alternatieven uit de Schijf van Vijf of welke dagkeuzes je kunt nemen in plaats van de weekkeuze. Bij een dagkeuze zie je gezondere alternatieven uit de Schijf van Vijf, als die er zijn.

Voedingswaarden

Je ziet altijd wat de voedingswaarde is van je geselecteerde hoeveelheid. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel energie, vet, vezels of zout je ermee binnenkrijgt. 

Duizenden producten 

De producten waaruit je kunt kiezen zijn producten uit de Levensmiddelendatabank (LEDA). De Levensmiddelendatabank is een uitgebreide databank waar fabrikanten, supermarkten en overheidsorganisaties samen aan bouwen. Er staan duizenden producten in. In de database staat hoeveel voedingstoffen deze producten bevatten.

De meeste producten waaruit je kunt kiezen voor de tool zijn geen merkproducten, maar is bijvoorbeeld een gemiddelde waarde van laboratoriumanalyses en fabrikantgegevens. Het kan dus best zijn dat het specifieke product dat jij koopt net een ander samenstelling heeft. 

Niet te veel verzadigd vet, transvet, zout en suiker en genoeg vezels in Schijf van Vijf-producten

Elk product staat ingedeeld in een productgroep. Voorbeelden van productgroepen zijn groente, vis, melk en melkproducten. Voor elke productgroep heeft het Voedingscentrum criteria opgesteld. Voor producten in de Schijf van Vijf geven de criteria aan hoeveel verzadigd vet, transvet, zout en suiker er maximaal in 100 gram van het product mag zitten en hoeveel vezels er minimaal in het product moeten zitten. Voor elke productgroep in de Schijf van Vijf zijn deze criteria anders. 

Staat een product niet in de Schijf van Vijf, dan zie je in de tool de reden. Als je witbrood intypt, dan zie je bijvoorbeeld dat het niet in de Schijf van Vijf staat omdat het te weinig vezels bevat. Witbrood voldoet dus niet aan het criterium voor vezels dat is gesteld voor de productgroep brood.

In dagkeuze minder kilocalorieën, verzadigd vet en zout dan in weekkeuze

De producten die niet in de Schijf van Vijf staan, zijn ingedeeld in dagkeuze en weekkeuze. Een dagkeuze zijn producten die per portie maximaal 75 kilocalorieën, 1,7 gram verzadigd vet en 0,5 gram zout bevatten. De overige producten buiten de Schijf van Vijf zijn weekkeuzes. Suikerhoudende dranken en de alcoholhoudende dranken zijn altijd weekkeuzes.

Gezondere alternatieven voor dag- en weekkeuzes

De gezondere keuzes die je krijgt aangeboden zijn Schijf van Vijf-producten uit dezelfde productgroep. Dus heb een soort kaas gekozen die niet in de Schijf van Vijf staat, dan krijg je kaassoorten als alternatief die wel in de Schijf van Vijf staan. Dit geldt voor de productgroepen die in de Schijf van Vijf staan. Voor de productgroepen die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals zoete en hartige snacks, krijg je in het geval je een weekkeuze hebt gekozen een dagkeuze uit dezelfde productgroep als alternatief. Bijvoorbeeld een bitterbal in plaats van een kroket.

Je krijgt alleen een Schijf van Vijf-alternatief te zien als dat een redelijk vergelijkbaar alternatief is. Bijvoorbeeld bij een handje borrelnootjes krijg je ongezouten noten uit de Schijf van Vijf als alternatief. Maar bij een slagroompunt krijg je geen fruit als alternatief.

In veel gevallen zal je bij een snack die weekkeuze is alleen een snack die dagkeuze is als alternatief krijgen, en geen Schijf van Vijf alternatief. Je krijgt alternatieven aangeboden in dezelfde eenheid (hoeveelheid). Dus heb je als eenheid een zakje gekozen, dan krijg je alleen alternatieven te zien die ook in een zakje in de databank zijn opgenomen.

Inzicht in je hele eetpatroon met de Eetmeter

Met de tool ‘Staat dit in de Schijf?’ krijg je inzicht in afzonderlijke producten. Wil je weten hoe dat product past in je gehele eetpatroon? Start dan met ons online Eetdagboek ‘de Eetmeter’ binnen Mijn Voedingscentrum of met de Eetmeter-app
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.