Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Hoe drink ik voldoende bij warm weer?

Als het warm zomerweer is, zweet je meer dan anders. Het is daarom belangrijk meer water te drinken om uitdroging te voorkomen. Maar wat is voldoende en waar moet je verder op letten? 

Wanneer je minder plast dan gebruikelijk of je urine donker van kleur is, heb je te weinig gedronken. De kans bestaat dat je uitdroogt. Bij uitdroging zweet je minder dan anders. Je kunt daardoor een licht gevoel in het hoofd krijgen en zelfs flauwvallen.

Elk uur een glaasje water

Een volwassene heeft per dag ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht uit dranken nodig. Met warm weer is het goed om ten minste 2 liter water te drinken. Niet iedereen krijgt als vanzelf dorst als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid drinkt. Neem daarom ieder uur een glaasje water, ook als je nog geen dorst hebt.

Zorg dat je water bij je hebt

Water is de beste keus: goedkoop, het bevat 0 calorieën en het komt gewoon uit de kraan. Vul thuis een flesje water en neem het mee als je op pad gaat. Zo heb je altijd water bij je onderweg, ook als je in een file komt te staan of de bus en trein zijn erg vertraagd.

Suikerrijke frisdranken en alcohol

Het is niet slim om je dorst te lessen met suikerrijke dranken, zoals cola, sinas of sap. Daar zitten veel calorieën in. Kies liever voor water, thee en koffie. Koffie drijft geen vocht af, maar alcohol wel. Drink je op een warme dag een drankje met alcohol, dan kun je het beste naast ieder glas alcohol een glas water drinken. Je kunt je water een natuurlijk smaakje geven door er bijvoorbeeld stukjes fruit aan te voegen. 


Extra zout onnodig

Het is niet nodig om bij warm weer extra zout te eten. Wie erg veel en lang zweet, verliest meer zout. Maar als je verder gewoon eet, wordt dat verlies vanzelf weer aangevuld.

Extra letten op 70-plussers

Bij ouderen werken de nieren minder goed. Zij moeten daarom dagelijks ongeveer 1,7 liter per dag drinken en bij warm weer meer dan 2 liter. Let extra goed op ouderen die minder zelfredzaam zijn. Ook ouderen die kampen met urine-incontinentieproblemen, obstipatie of andere ziekten, zijn kwetsbaar.

Extra aandacht voor baby’s

Baby’s die alleen borstvoeding krijgen, hoeven geen extra water uit een fles te krijgen. Dat kan zelfs nadelig zijn, omdat het kind dan misschien minder melk bij de moeder drinkt. Bij warm weer wordt moedermelk vanzelf wateriger. Leg je kindje gewoon wat vaker aan.

Geef je je kindje flesvoeding?

Dan kun je tussendoor wel een paar lepeltjes water geven bij warm weer. Vraag advies bij het consultatiebureau als je kind diarree heeft of als je je zorgen maakt of het genoeg drinkt. Vanaf 6 maanden gaat je kindje steeds meer andere dingen eten en drinken. Je kunt tussendoor water geven of bijvoorbeeld wat lauwe vruchtenthee zonder suiker.
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.