Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Gevuld met sperziebonen, wortel en prei
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat kan ik eten bij een te hoog cholesterol?
Naast eventueel medicatie kan goede voeding je helpen om je cholesterol omlaag te krijgen. In onze adviezen draait het vooral om het verlagen van het LDL-cholesterol in je bloed. Een teveel aan dit type cholesterol blijft in je bloed plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartaanval of beroerte.

Gezonde basis met de Schijf van Vijf

De basis voor gezond eten bij een hoog cholesterol is de Schijf van Vijf. Daarin staan producten die het LDL-cholesterol verlagen, zoals volkorenproducten, fruit, noten en peulvruchten. Verzadig vet verhoogt het LDL-cholesterol. Daarom kies je binnen de Schijf van Vijf voor magere producten waarin minder verzadigd vet zit, zoals magere kaas, magere en halfvolle melk en mager vlees.

Daarnaast vervang je als je eet volgens de Schijf van Vijf producten met veel verzadigd vet (zoals roomboter en harde margarines) door producten met veel onverzadigd vet (zoals halvarine of margarine uit een kuipje, vloeibare margarine, vloeibare bak- en braad, of olie). 

Bij een hoog cholesterol gelden dezelfde adviezen als bij hart- en vaatziekten

Ook mensen met een hart- of vaatziekte letten op hun cholesterol. Maar er bestaan voor deze groep nog meer adviezen om hart en bloedvaten gezond te houden. Denk aan minder zout eten voor een betere bloeddruk. Voor jou zijn deze adviezen net zo belangrijk, omdat je met een hoog cholesterolgehalte een grotere kans hebt op hart- en vaatziekten. Daarom kun jij dezelfde adviezen opvolgen.

Voedingsadviezen bij andere veelvoorkomende ziektes of aandoeningen
Veelgestelde vragen

Meer weten over toevoegingen in eten?

Gebruik de E-nummerzoeker De E-nummerzoeker vertelt van elk E-nummer wat het is, waar het in kan zitten en wat de effecten op je gezondheid kunnen zijn.