Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Wat kan ik het beste eten bij maag-darmklachten?

In het algemeen geldt dat een vezelrijke, gevarieerde voeding, rustig kauwen, regelmatig eten en een goede mondverzorging kunnen helpen om maag-darmklachten te voorkomen of te verminderen.

Bij de spijsvertering zijn zowel de mond, de slokdarm, maag, lever, galblaas, nieren, alvleesklier, dunne darm, dikke darm als endeldarm betrokken. Er kunnen dus veel redenen zijn waarom de spijsvertering niet goed werkt en maag-darmklachten optreden.

Raadpleeg de huisarts als de klachten niet overgaan. Zelf dokteren of diëten uitproberen is onverstandig. Dat kan gemakkelijk leiden tot een onvolwaardige voeding.

Helpt cola tegen diarree of andere maag-darmproblemen?
Een probleemoplossend vermogen van cola in combinatie met diarree is niet aangetoond. Vaak gaat diarree vanzelf over, of je nu cola drinkt of niet. Wat wel klopt is dat je lichaam door diarree uitdroogt. Daardoor heb je behoefte aan suiker en extra water. Het nadeel van cola is dat je het koolzuurgas mogelijk slecht verdraagt als je niet lekker bent.

ORS

In Oral Rehydration Salts (ORS) zitten, naast suiker, verschillende mineralen die je lichaam goed kan gebruiken. Zakjes met ORS-poeder of ORS-bruistabletten zijn verkrijgbaar in de apotheek of drogist. Ga je naar een warm land, dan is het altijd handig om deze bij je te hebben. Mocht je diarree krijgen, los de ORS dan op in drinkwater.

Diarree

Gebruik bij plotseling opkomende diarree liever geen diarreeremmers. Op die manier kan de mogelijke veroorzaker, zoals een bacterie of een parasiet, juist niet via de ontlasting het lichaam verlaten.

Doktersbezoek

Heb je diarree, dan is een bezoek aan de dokter soms nodig, bijvoorbeeld als je in je ontlasting bloed of slijm ziet. Of als je naast diarree ook koorts hebt, heftig braakt en dreigt uit te drogen. Zwangere vrouwen, kleine kinderen, ouderen en mensen met een verminderde weerstand drogen sneller uit - een bezoek aan een arts is dan aan te raden.

Hygiëne

Het allerliefst wil je diarree voorkomen. Zorg daarom voor schone handen als je gaat koken of eten. Voorkom kruisbesmetting, houd alles droog en schoon. Koel eten goed en verhit je eten door en door. En lees onze 5x tips veilig in warme landen.
sluiten
Bestaan producten die laxerend, of juist stoppend werken?
Bij chronische diarree, maar ook bij  verstopping (obstipatie) is het goed veel vezels te eten. 

In deze video legt onze woordvoerder Jasper uit hoe het precies zit.

;

Bij diarree is het nodig om voedingsvezels te eten, omdat vezels vocht binden. Daardoor wordt de ontlasting wat steviger. Bij verstopping is het goed om veel vezels te eten. Een deel hiervan wordt door darmbacteriën afgebroken en vormt stoffen die de massa in de darm soepel houdt en ook de darm beweeglijk maakt.

Voedingsmiddelen zoals ontbijtkoek of appelsap werken niet bewezen laxerend. Voedingsmiddelen als banaan, geraspte appel, bosbessensap, kaneel, rijst, rijstewater en wortelpuree werken niet merkbaar 'stoppend'.

Alle vezelrijke producten kunnen dus stoppend of laxerend werken. Groente en fruit en volkoren producten zijn belangrijke leveranciers van vezels.  

sluiten
Hoe krijg ik voldoende vezels binnen?

Van vezels krijg je een vol gevoel en daardoor grijp je minder snel naar snacks. Zo helpen vezels tegen overgewicht. Ook zijn vezels goed voor de stoelgang. Volkoren producten verlagen de kans op hartziekten en voedingsvezel verlaagt de kans op beroerte. Volkorenproducten en vezels hangen verder samen met een lagere kans op diabetes type 2 en darmkanker. Hier zitten ze in:

  • Volkoren producten
  • Groente
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Noten
Zie je bij deze 5 vezelrijke producten iets wat jij wel meer zou willen eten? Bekijk de bijbehorende tip:

Tip voor meer volkoren producten

Het zijn vooral de vezels uit volkoren producten die de kans op hartziekten verkleinen. Volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkoren pasta, zilvervliesrijst… ze zitten veel voller met vezels dan hun witte varianten. Nog meer voordeel: volkoren producten zijn ook voller van smaak. Bekijk meer volkorentips


Tip voor meer groente

Groente kan altijd en overal. Lees hoe je meer groente kunt eten.

Tip voor meer fruit

Lukt het niet altijd om zoveel fruit te eten als je zou willen? Probeer deze tips.

Tip voor meer peulvruchten

Bruine bonen, kidneybonen, linzen, kikkererwten, witte bonen, zwarte bonen, oogbonen: hun populariteit stijgt. En terecht, niet alleen vanwege de vezels maar ook vanwege andere voordelen voor gezondheid en milieu. Ze verdienen daarom een plek in ieders weekmenu. Lees meer over peulvruchten en hoe je ze klaar kunt maken.

Tip voor meer noten

Elke dag een handje ongezouten noten, dat schept mogelijkheden. Eet ze tussendoor of voeg ze toe aan de salade, over de pasta of door de stamppot. ;

Overzicht: hoeveel vezels zitten er in...?

sluiten
Wat helpt tegen verstopping (obstipatie)?
Last van verstopping (obstipatie)? Deze kwaal ben je liever kwijt dan rijk. Door algemene tips op te volgen voor een goede spijsvertering, is er al verbetering mogelijk. Daarnaast geven we aanvullende voedingsadviezen gericht op verstopping (obstipatie).

Tips voor een goede spijsvertering

Gezond en gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf helpt voor een goede spijsvertering. De volgende punten helpen specifiek voor een goede spijsvertering:

  • Elke dag 1,5 tot 2 liter water drinken.
  • Veel vezels eten uit groente, fruit en volkorenproducten, zoals volkorenbrood, havermout, volkoren pasta, zilvervliesrijst en volkoren couscous.
  • Goed kauwen. Kunstgebitten moeten goed passen.
  • Rustig de tijd nemen voor je maaltijd.
  • Regelmatig eten zonder maaltijden over te slaan. Voor sommige mensen werkt het goed om 3 hoofdmaaltijden per dag te eten met enkele tussendoortjes. Andere mensen bevalt bijvoorbeeld 6 kleine maaltijden beter.
  • Bij overgewicht kan afvallen helpen om klachten te verminderen. Dat kan eventueel met hulp van een diëtist.

Aanvullend voedingsadvies bij verstopping

Tegen verstopping kun je ook dit nog proberen:

  • Neem bij voorkeur een groot, vezelrijk ontbijt, bijvoorbeeld 2 volkoren boterhammen met een stuk fruit en koffie of thee zonder suiker. Dit zet de darmen in werking.
  • Zorg elke dag voor voldoende lichaamsbeweging. Zo blijven de darmen aan het werk.
  • Als je moet, moet je. Negeer de aandrang niet.
  • Neem elke ochtend voldoende tijd om naar het toilet te gaan, bijvoorbeeld na het ontbijt.
  • Neem elke dag als aanvulling op je gewone eten 2 tot 4 eetlepels zemelen. Zemelen zijn het vezelrijkste deel van de graankorrel. Grove zemelen zijn beter dan fijngemalen zemelen. Je kunt ze bijvoorbeeld verwerken in yoghurt, karnemelk en pap.

Laxeermiddelen zijn ook een vaak genoemde ‘oplossing’. Maar deze middelen nemen nooit de oorzaak van een verstopping weg. Ze lossen de klachten alleen tijdelijk op. Dat geldt ook voor natuurlijke laxeermiddelen als sennapeulen, kruidenthee met senna en wonderolie. Een huisarts kan aangeven of een laxeermiddel nut heeft.

Blijven de klachten?

Blijf je langer dan 4 weken last houden van je maag of darmen? Misschien kun je niet goed tegen een bepaald product of is er iets anders aan de hand, zoals het prikkelbare darm syndroom (PDS). Ga bij voorkeur niet zelf experimenteren. Als je zomaar bepaalde producten weglaat kunnen klachten verergeren. Ook kunnen hierdoor tekorten ontstaan aan bepaalde voedingsstoffen. 

Ga naar je huisarts om samen uit te zoeken wat er aan de hand is. Je huisarts kan je eventueel ook doorverwijzen naar een diëtist.

sluiten
Wat zijn tips bij brandend maagzuur?

Er is niet genoeg bewijs om een advies te geven over het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen. Mensen met brandend maagzuur mogen in principe alles eten en drinken. Sommige mensen ervaren wel een invloed van bepaalde voedingsmiddelen op hun klachten. 

Wat bij de één de klachten verergert, geeft bij de ander geen problemen. Het is belangrijk dit goed uit zoeken, zodat klachten verminderen. Daarbij is het ook belangrijk dat je niet onnodig bepaalde voedingsmiddelen vermijdt. Een diëtist kan hierbij helpen.

Verder kan het bij brandend maagzuur helpen om:

  • zware maaltijden of heel vette maaltijden te vermijden. Zware maaltijden verhogen de druk in de maag en vette maaltijden blijven langer in de maag. Hierdoor kunnen klachten verergeren.
  • niet direct na het eten te gaan liggen. In een liggende positie stroomt de maaginhoud makkelijker terug in de slokdarm.
  • verstopping (obstipatie) te voorkomen. Verstopping kan de druk in de buikholte verhogen, waardoor maagklachten kunnen ontstaan. Gezond en vezelrijk eten kan helpen om verstopping te voorkomen. Lees meer tips om verstopping te voorkomen.
  • af te vallen als je overgewicht hebt. Overgewicht kan de druk in de buikholte vergroten. Lees meer over afvallen
sluiten
Wat zijn oorzaken van brandend maagzuur?
Meestal ontstaat brandend maagzuur doordat de sluitspier tussen de slokdarm en de maag niet helemaal goed werkt. Dit kan komen door verhoogde druk op de maag, bijvoorbeeld na het nemen van een zware maaltijd of door overgewicht, zwangerschap of verstopping.

Een verslapping van de sluitspier bij ouderdom kan ook een oorzaak zijn. Daarnaast worden roken, alcohol, koolzuurhoudende drank en voeding (zoals scherpe kruiden, citrusvruchten, ui en vet voedsel) in verband gebracht met brandend maagzuur. Het is alleen niet voldoende bewezen dat het vermijden van deze middelen een gunstig effect heeft. 

Tot slot kan een middenrifsbreuk de oorzaak zijn. Het middenrif is een gespierde plaat die de scheiding vormt tussen borst- en buikholte. Bij een middenrifsbreukje is de opening in het middenrif te groot. Een klein deel van de maag komt dan in de borstholte te liggen. Hierdoor werkt de sluitspier niet meer goed en gaat open staan.
sluiten
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.