Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Even afkoelen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Moet je extra zout eten als je veel zweet?

Wat denk jij?

Op 'De waarheid op tafel' beantwoorden we veelgehoorde vragen over eten. Zoals deze van Sam: "Ik denk dat je extra zout moet eten als je veel hebt gezweet." Of deze van Karin: "Ik denk dat zeezout gezonder is dan keukenzout." 

Het antwoord

Wandelen en eten

Houd je lichaam fit! Hoe houd je je lichaam fit en je krachten op peil tijdens het wandelen? Door goed op je eten te letten en genoeg te drinken blijft je energieniveau hoog en geniet je optimaal van al het moois dat je onderweg tegenkomt. 

Tip 1: Ontbijt

Veel wandelaars gaan vroeg op pad. Het ontbijt schiet er dan wel eens bij in: geen tijd of de maag is er nog niet aan toe. Probeer toch te ontbijten, ook al is het een boterham. Dat gaat een hongergevoel halverwege de ochtend tegen. Kies voor volkoren brood, muesli of ontbijtgranen. Vette ontbijten met spek en worstjes kun je beter vermijden. Je maag doet er relatief lang over om vet te verteren en daar kun je tijdens het wandelen last van krijgen. Als je vet wil eten, doe dat dan liever als de tocht voorbij is. 

Tip 2: Verleidingen onderweg

Krijg je tijdens het wandelen trek? Eet gerust een lekker tussendoortje. Een banaan, krentenbol of ontbijtkoek bijvoorbeeld. Dat is licht verteerbaar en geeft je snel energie. Een belegde boterham die je hebt meegenomen kan natuurlijk ook, maar let wel op je beleg. Vleesbeleg kan door de warmte in de rugzak sneller bederven. Ziet het er niet meer fris uit, eet het dan liever niet. Probeer de verleidingen te weerstaan die je onderweg tegenkomt. Ook extraatjes als Dextro Energy of sportrepen heeft je lichaam niet nodig.

Tip 3: Drink genoeg

Tijdens het wandelen kun je behoorlijk wat vocht verliezen. Vul dit tijdens de tocht aan door het drinken van voldoende vocht. Water is het beste. Let goed op je gevoel: als je dorst krijgt, dan heb je al te weinig gedronken. Begin al met drinken voor je dorst krijgt, is een goede tip. De dorstprikkel komt vrij laat door en bij intensief wandelen kun je er soms geen erg in hebben. Een teveel aan vocht komt bijna nooit voor, je nieren kunnen zo’n 0.7 tot 1 liter water per uur verwerken. Sportdranken zijn niet nodig, deze bevatten suiker en calorieën die je ook met eten kunt aanvullen. Neem je wel een sportdrank, kies dan voor een hypotone of isotone sportdrank, en geen hypertone sportdranken. Deze kunnen maagproblemen veroorzaken.

Tip 4: Een goede avondmaaltijd

De finish is in zicht, inclusief kraampjes en stalletjes met lekkere snacks. Dat patatje met, die kaaspizza met een koel biertje zien er heerlijk uit. Op zich geen probleem, een gezond lichaam kan dit best aan. Toch doe je je lichaam een groter plezier met een gevarieerde avondmaaltijd die naast (onverzadigde) vetten ook vitaminen, vezels, eiwitten en ijzer bevat. Dit zijn stoffen die je lichaam tijdens het wandelen heeft verloren en die je met voeding weer aanvult. Daardoor is je energie sneller weer op peil en herstelt je lichaam sneller van de inspanning. En als je de tijd neemt voor je maaltijd en rustig eet, verklein je ook de kans op maag- en spijsverteringsproblemen. Ga zitten en geniet! Zo kun je de uitdaging de volgende dag weer helemaal aan.