Het eten van groente en fruit verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Mede daarom adviseert het Voedingscentrum om dagelijks 150-200 gram groente en twee stuks fruit te eten. Linda Oude Griep van Wageningen University heeft bestudeerd welke aspecten van groente en fruit belangrijk zijn bij het risico op een hartinfarct of beroerte.
Mensen die veel groente en fruit eten, blijken een kleinere kans te hebben op hartinfarcten. Het eten van rauwe groenten en onbewerkt fruit (dus de hele vrucht, niet het sap), lijkt te beschermen tegen zowel hartinfarcten als beroertes. Om hart- en vaatziekten te voorkomen, adviseert Oude Griep dat tenminste de helft van de gegeten groente en fruit rauw zou moeten zijn.
Oude Griep heeft als eerste onderzoeker gekeken naar het verband tussen de kleur van het eetbare gedeelte van fruit en groente en positieve gezondheidseffecten. Zij ontdekte dat mensen die veel dieporanje groente en fruit aten, een lager risico hadden op een hartinfarct. Denk vooral aan wortelen. Wit fruit (appels, peren) eten hing samen met een kleinere kans op beroertes. Dit is het eerste onderzoek naar de kleur van groenten en fruit, dus harde conclusies kunnen er nog niet uit worden getrokken.
Het advies van Oude Griep is om groente en fruit van alle kleuren te eten. Dit advies past bij
de aanbeveling van het Voedingscentrum om te variëren met soorten groente en fruit en om zowel rauwkost als gekookte groente eten. Variatie helpt om genoeg van zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen om je lichaam gezond te houden.
Bewerkte producten
Het bereiden, zoals koken, van groente helpt om er voldoende van te kunnen eten en om de beschikbaarheid van bepaalde voedingsstoffen te vergroten. Groente en fruit uit blik, pot of diepvries zijn prima alternatieven voor verse groente en fruit. Ze bevatten ongeveer evenveel vitamines. Let wel op dat er geen suiker aan de producten is toegevoegd.
Groente en fruit in sauzen, sappen en smoothies bevatten vaak wat minder voedingsstoffen dan het verse product. Ze tellen daarom samen maar voor maximaal de helft mee voor de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit, ook al gebruik je er meer van.
Het onderzoek van Oude Griep is gebaseerd op een vragenlijst naar het eetpatroon van ruim 20 duizend volwassenen uit Amsterdam, Doetinchem en Maastricht. Linda Oude Griep promoveert op vrijdag 21 oktober 2011 bij de Wageningen University.