Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met zilvervliesrijst voor extra vezels
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Trend duurzaam eten zet door

3 oktober 2017
De trend om duurzamer te eten zet door. Voor het zevende jaar op rij is de consumptie van duurzaam voedsel fors gestegen. In 2016 kochten consumenten voor € 3,8 miljard aan duurzame producten. Dat is 26 procent meer dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel steeg van 8 naar 10 procent.
Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016. De gegevens zijn gebaseerd op de omzet van producten die zijn voorzien van een  keurmerk met onafhankelijke controle. Gemeten keurmerken zijn ASC, Biologisch, Beter Leven, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Milieukeur, Rainforest Alliance, UTZ Certified, Label Rouge, Scharrel en Vrije Uitloop.
Duurzame trend zet door, verkoop producten met duurzaamheidskeurmerk in de lift

Opvallende punten Monitor Duurzaam Voedsel

Dit zijn de opvallendste punten uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016:

  • De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn met 26% toegenomen.
  • Het marktaandeel duurzaam voedsel is gestegen van 8% naar 10% (2010 was dit 3,5%).
  • Bestedingen aan duurzaam voedsel zijn gestegen in alle productgroepen (m.u.v. zuivel).
  • Bestedingen aan duurzaam voedsel in de supermarkt zijn gestegen met 36%.
  • Omzet van vlees en vleeswaren met een keurmerk in supermarkten is gegroeid met 110%.
  • Binnen de productgroep eieren is de verkoop van duurzame producten het grootst: 40%.
  • Bij de keurmerken is de grootste procentuele stijging (+99%) voor keurmerk Beter Leven.
  • Biologisch (€ 1,2 mld.) en Beter Leven (€ 1,1 mld.) zijn de populairste keurmerken.

Duurzamer eten; wat kun je nog meer doen?

Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum, vindt het een goede ontwikkeling dat de duurzaam-trend doorzet: “We zien dat het aanbod aan duurzame producten in de winkels steeds verder toeneemt. Consumenten kunnen zo makkelijker een duurzame keuze maken. Dat is een mooie ontwikkeling. Er is echter nog veel meer wat je kunt doen als je duurzamer wilt eten. Zo kun je veel milieuwinst behalen als je vaker kiest voor plantaardige producten en minder vlees eet. En ook minder voedsel verspillen helpt enorm.”
De lekkerste kerstrecepten
2 menu's voor jou

Wil je inspiratie voor een kerstmenu waar je helemaal de blits mee maakt? Met onze driegangenmenu's maak je zeker indruk. Ook in vega-variant.