Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zo lekker kan het zijn
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezondheidsraad: meer bewegen zorgt voor gezondheidswinst

22 augustus 2017
Er is veel gezondheidswinst te behalen als Nederlanders meer zouden gaan bewegen. Daarom adviseert de Gezondheidsraad de minister van VWS om mensen te stimuleren om structureel meer te bewegen en minder stil te zitten. Dat schrijft de Gezondheidsraad in de nieuwe Beweegrichtlijnen 2017.  
De Gezondheidsraad heeft de nieuwe Beweegrichtlijnen opgesteld op verzoek van de minister van VWS. Voorheen werd gewerkt met drie verschillende beweegnormen: De Nederlandse Norm Gezond Bewegen, de fitnorm en de combinorm. De Gezondheidsraad komt nu met één duidelijke richtlijn. 

Advies: meer bewegen en spier- en botversterkende oefeningen

Volwassenen wordt geadviseerd om minimaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen, verdeeld over meerdere dagen. Hierbij kun je denken aan wandelen en fietsen. Daarnaast is het advies om 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen zoals traplopen, herhaald opstaan vanuit zit, fitnessoefeningen en krachttraining. Voor ouderen komen hier ook balansoefeningen bij, te denken valt aan yoga. Kinderen wordt aangeraden minimaal 1 uur per dag te bewegen en 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te ondernemen. Daarnaast raadt de Gezondheidsraad iedereen aan om minder stil te zitten.

Gezondheidswinst

Uit de nieuwste inzichten van de raad blijkt dat voldoende bewegen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen verkleint. Ook hangt veel bewegen samen met een lagere kans op borst- en darmkanker en een lagere kans op vroegtijdig overlijden.

Ouderen

Bij ouderen verlaagt bewegen bovendien de kans op botbreuken, en wordt de loopsnelheid en spierkracht verbeterd. Veel bewegen hangt bij deze groep ook samen met een lager risico op lichamelijke beperkingen, cognitieve achteruitgang en dementie.

Kinderen

Bij kinderen vermindert bewegen depressieve symptomen, verbetert het de insulinegevoeligheid en zorgt bewegen voor een verbetering van de botkwaliteit, spierkracht en fitheid. Bij kinderen met overgewicht en obesitas zorgt bewegen voor een verlaging van de BMI en vetmassa.

Minimum

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is een minimumrichtlijn om mensen die weinig actief zijn te motiveren in beweging te komen. Mensen die aan deze richtlijn voldoen kunnen door meer bewegen nog meer gezondheidswinst behalen.  

Alles telt mee

Bewegen is niet alleen sporten, ook wandelen, fietsen, tuinieren, ramen wassen, badkamer schoonmaken en buiten spelen telt mee. Het is belangrijk om bewegen onderdeel te maken van je dagelijkse activiteiten: de trap nemen in plaats van de lift, fietsen of lopen naar je werk, school of winkel.

Lees meer:

Nieuw: de Koelkastklem
Help voedselverspilling voorkomen

Met de Koelkastklem in je koelkast vergeet je nooit meer je restjes op te maken. Nu te bestellen tegen verzendkosten: € 2,45.