Regelmatig duiken er onderzoeken op waaruit blijkt dat chocolade goed is voor je gezondheid. Zo kwam onlangs in het nieuws dat chocolade goed is voor het hart. Toch vindt het Voedingscentrum het niet aan te raden om meer chocolade op het menu te zetten.
Onlangs verscheen een overzichtsstudie (Buitrago-Lopez, Sanderson et al.) waarin zeven studies bekeken werden. Het lijkt er op dat bij een wat grotere inname van chocolade(producten) er een lager risico is op hart- en vaatziekten, diabetes en beroerte.
De stoffen die waarschijnlijk zorgen voor dit gezonde effect zijn polyfenolen, in dit geval de flavonoïden. Flavonoïden zijn bioactieve stoffen die in allerlei plantaardige voedingsmiddelen voorkomen, zoals groente en fruit en cacao. Er zijn aanwijzingen dat deze stoffen een gunstig effect hebben op de bloedvaten, maar een definitief bewijs hiervoor ontbreekt nog.
De studies naar chocolade vergelijken veel-chocolade-eters met weinig-chocolade-eters, maar meten niet of iemand werkelijk gezonder wordt, wanneer hij meer chocolade gaat eten.
Verzadigd vet
Het Voedingscentrum raadt niet aan om (meer) chocolade(producten) te eten ter preventie van hart- en vaatziekten. Naast de eventuele gunstige stoffen bevat chocolade namelijk ook veel verzadigd vet. En dit ‘slechte’ vet vergroot de kans op hart- en vaatziekten juist. Ook zitten er veel calorieën in. In pure chocolade is de verhouding tussen flavonoïden en verzadigd vet iets beter, maar ook dit valt nog steeds onder de noemer ‘snoep’.
Gezond eten volgens de Schijf van Vijf kan de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Eet volop groente en fruit, kies producten met minder verzadigd vet en met voldoende voedingsvezels. Kijk hier wat de Schijf van Vijf voor jou inhoudt.