Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Elke dag een ei, kan dat?

5 nieuwe feiten en fabels over eieren

Op de website 'De Waarheid op Tafel' worden fabels en feiten ontrafeld. Bekijk de nieuwe stellingen over eieren, zwangerschap en voedselverspilling. 

Wat denk jij?

Gezond de ramadan door

20 juli 2012
Van 20 juli tot en met 18 augustus is de ramadan: een periode voor moslims waarin ze vasten. Ze eten en drinken niet tussen zonsopgang en zonsondergang. Als jij ook aan de ramadan meedoet, bekijk dan deze praktische tips. Want nu de ramadan in de zomer valt, is het extra belangrijk om goed op je voeding en vochtinname te letten.

   
Om lichamelijke klachten te voorkomen, is het belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen tijdens het eten en om voldoende te drinken. Hieronder vier vuistregels om gezond de ramadan door te komen.  
 
  • Drink voldoende 

Als je langere tijd niets drinkt, krijg je dorst. Op zomerse dagen gebeurt dit sneller, omdat je dan meer zweet en dus vocht uit je lichaam verdwijnt. Daarom is het nodig om voldoende water, thee en eventueel vruchtensap te drinken, in de tijd dat je mag eten. Drink ’s ochtends een paar extra glazen water om de dag goed door te komen.

  • Eet niet te veel en te snel

 Na zonsondergang wil je graag eten en drinken met het risico dat je in alle haast meer eet dan je nodig hebt. Daardoor kan je last krijgen van je maag en darmen, omdat je lichaam moeite heeft met het verwerken van al dat eten. Schep daarom niet te veel op je bord en eet rustig. Met kleine hapjes en goed kauwen zorg je ervoor dat je lichaam weer went aan het eten. 


  • Eet vezelrijke producten

Eet veel vezelrijke producten, zoals groente en fruit, peulvruchten, zilvervliesrijst en volkoren of bruin brood. Vezels zorgen langer voor een vol gevoel na de maaltijd, zodat je minder snel honger krijgt.    


  • Wees zuinig met zoetigheden en vette snacks

Calorierijke producten als baklava of gefrituurde hapjes zijn lekker, maar niet erg voedzaam. Pas op met vettige, gekruide hapjes, zo verklein je de kans op maag-darmklachten.    


Voorbeeldmenu 

Om je op weg te helpen, geeft het Voedingscentrum een voorbeeld van een ontbijt (suhur) en een avondmaal (iftar) tijdens de ramadan. 

Suhur: 1 portie: 
kom met ontbijtgranen en melk 
1 portie fruit: appel, banaan of ander fruit   

Iftar: 
1 of 2 dadels 
Soep 1 portie kip (zonder vel) 
1 portie rijst 

Groente Salade Fruit


Bron: Voeding en ramadan, Fatma Alakay