Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Met reepjes pittige chorizo
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

GezondGroeien - weetjes voor mama

App voor Facebook en mobiel In deze gratis app vind je antwoord op je vragen over gezonde voeding, tijdens je zwangerschap en voor je kind. Het staat boordevol tips en weetjes. Ook volg je de ontwikkeling van je kind. En het biedt nog veel meer, bijvoorbeeld leuke recepten en een handige checklist. Nu beginnen

6-9 maanden zwanger

De laatste 3 maanden bereidt je lichaam zich voor op de komst van de baby. Je kind wordt sterker en dat merk je soms aan de bewegingen die het maakt in de buik.

De baby wordt zwaarder. Vanaf week 20 komt het kind ongeveer 100 gram per week aan. Vanaf week 28 groeit het 180 tot 200 gram per week. Zelf kom je nu minder aan.

De baby zit vaak zo dicht op je maag dat je niet veel meer kunt eten. Je eetlust wordt minder. Daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Vanaf week 28 is je kind levensvatbaar en neemt het langzaam zijn definitieve houding in de baarmoeder aan. In de laatste weken kun je opnieuw last krijgen van misselijkheid, brandend maagzuur, verstopping en vermoeidheid. 

Probeer kleine maaltijden te eten. Eet liever 6 keer per dag een kleine maaltijd in plaats van 3 keer een bord vol.

Foliumzuur

Slik 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij je baby. Blijf in elk geval foliumzuur slikken tot 8 weken na conceptie: dat is ongeveer 10 weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Het is niet nodig daarna nog foliumzuur te nemen, maar het is niet schadelijk als je het daarna nog steeds neemt.

Vitamine A

Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Omdat in lever veel vitamine A zit, is het beter dit tijdens de zwangerschap niet te eten.

Vitamine D

Je hebt tijdens de zwangerschap ook extra vitamine D nodig. Slik per dag 10 microgram vitamine D, want zo houd je je botten en die van je kind gezond.