Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Het broertje van de appeltaart
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Gezond eten

Vul de Schijf van Vijf in op jouw manier

 
Je lijf gaat je hele leven mee, daar wil je dus zo goed mogelijk voor zorgen. Met de Schijf van Vijf kun je stap voor stap werken aan een gezonder eetpatroon. Wat wordt jouw eerste stap?
 

Hoeveel en wat kun je eten?

Hoe ziet jouw Schijf van Vijf eruit? Vul je geslacht en leeftijd in en ontdek hoeveel jij kunt eten. Zie met de 10 voorbeeldmenu's hoe je elke dag weer wat anders op tafel tovert.

Wat is gezond eten volgens de Schijf van Vijf?

 
 
 
 
 

Kies ik gezond?

Jij kunt gezonder kiezen

Deze hoeveelheid is een dagkeuze

Een dagkeuze valt buiten de Schijf van Vijf. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, kies je maximaal 3 tot 5 keer per dag voor een dagkeuze. Gezonder kiezen? Ga voor producten uit de Schijf van Vijf.

Deze hoeveelheid is een weekkeuze

Een weekkeuze valt buiten de Schijf van Vijf. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, kies je maximaal 3 keer per week voor een weekkeuze. Gezonder kiezen? Neem een kleinere portie of ga voor producten uit de Schijf van Vijf.

Alternatieven

Schijf van Vijf-keuze

Dagkeuze

Voedingswaarde

Energie
Vet
- waarvan verzadigd
Koolhydraten
- waarvan suikers
Vezels
Eiwit
Zout

Deel deze handige tool

Met de tool 'Kies ik gezond?' ontdek je eenvoudig of een product in de Schijf van Vijf staat of niet en waarom. Producten buiten de Schijf van Vijf delen we verder op in dagkeuzes en weekkeuzes. Lees meer over dag- en weekkeuzes.
 

Tips per vak om gezonder en duurzamer te eten

Groente en fruit

Bekijk hoe 250 gram groente en 2 porties fruit eruitziet. Ontdek in een testje hoeveel groente je eet op een dag en krijg meteen praktische tips.

Graanproducten en aardappelen

Volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren couscous, aardappel: al deze producten verdienen een plekje in de Schijf van Vijf. Waar geniet jij het meest van?

Smeer- en bereidingsvetten

Gebruik iedere dag een beetje olie, margarine of vloeibaar bak- en braadvet en je bloedvaten zullen je dankbaar zijn voor deze onverzadigde vetten.

Dranken

Je lichaam heeft elke dag vocht nodig, maar extra suiker? Nou nee. Daarom vind je in dit vak van de Schijf van Vijf dorstlessers zonder calorieën: water, koffie en thee.

Vis, peulvruchten en vlees

En ook noten, zuivel en ei staan in dit vak van de Schijf van Vijf. De trend is: meer plantaardig, minder vlees. Dat is goed voor jou en voor het milieu.

Niet in de Schijf van Vijf

Sommige producten bevatten te veel zout, suiker of verzadigd vet, of hebben weinig vezels. Onze vuistregels helpen je omgaan met deze producten.
 
 

Hulpmiddelen voor een eerste stap

Kookboek Schijf van Vijf

Ontdek alle mogelijkheden en volg je smaak! Ons nieuwste kookboek staat vol met gezonde recepten waar je van kunt genieten. Voor €12,95 in onze webshop.

Zelf stappen zetten

Vul de eet-update in en kijk welke stap bij jou past, bijvoorbeeld elke dag meer groente eten of minder tussendoor nemen. Je eigen stap verzinnen kan natuurlijk ook.

Online eetdagboek

Benieuwd of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt en of je niet te veel eet? Ontdek het door ons eetdagboek Mijn Eetmeter binnen Mijn Voedingscentrum in te vullen.

Receptensite

Wij stellen onze recepten met zorg samen. Zo hoef jij je niet druk te maken of je wel gezond bezig bent. In onze recepten werken we vooral met producten uit de Schijf van Vijf.