Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zachtjes sudderen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Groene asperges, paarse aubergine, gele bananen, blauwe bessen: groente en fruit geven onze maaltijden kleur. Elke soort heeft unieke kwaliteiten en smaak. Ze zijn allemaal super.
Groente en fruit hebben niet voor niets een gezonde uitstraling. Eet je er genoeg van, dan verlagen ze het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2 (suikerziekte).

Groente is geen fruit

Dit vak bestaat uit zowel groente als fruit. Deze leveren andere goede stoffen en je hebt ze dus allebei nodig om gezond te zijn en te blijven. Kortom, je kunt broccoli niet inwisselen voor een sinaasappel of komkommer voor een appel.

Groente

Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Daarom: varieer volop met groente. Bijkomend voordeel: variatie verveelt nooit.

Tips voor groente

  • Je kun je dagelijkse porties groente makkelijk spreiden over de dag. Denk aan reepjes paprika of plakjes komkommer op brood, snacktomaatjes of wortels onderweg, een salade bij de lunch, restjes groente door je omelet en natuurlijk gewoon bij het avondeten.
  • Groente kun je op vele manieren klaarmaken: rauw, koken, stomen, bakken, wokken, grillen, pureren. Zo maak je groente eten nog gevarieerder.
  • Milieuvriendelijke groente vind je in de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Die houdt rekening met de seizoenen en herkomst. Duurzame keuzes het hele jaar rond zijn bijvoorbeeld: bleekselderij, bloemkool, broccoli, ijsbergsla, prei, radijs, rode biet, rode kool, spruit, tomaat, ui, wortel en witlof.  
  • Lees meer tips voor groente
    • Voorgesneden groente zijn ideaal voor als je weinig tijd hebt. En heb je altijd diepvriesgroente in huis, dan hoef je nooit een maaltijd zonder groente te eten, ook als er geen tijd meer was voor de supermarkt.
    • Ook groente uit pot of blik zijn een alternatief. Kijk wel bij de ingrediënten of er geen suiker of zout aan is toegevoegd.  
    • Milieukeur of een biologisch keurmerk op de verpakking? Dan is het een duurzame keuze.
    • Was groente altijd grondig onder stromend water. Lees meer over veilig eten met groente.

    sluiten

    Hoeveel groente heeft jouw lichaam nodig?

    Volwassenen krijgen het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Ontdek in de groentemeter hieronder hoeveel groente jij eet.

    Hoeveel groente eet jij op een dag?
    Elke dag 250 gram groente
    Daar gaan we voor! Haal jij dit? Vul alle groente in die je gisteren at. We geven je direct handige groentetips.

    Bekijk hieronder hoe 250 gram groente op een dag eruit kan zien.
     
     

    Wat staat in de Schijf van Vijf en wat niet?

    Kies vooral producten uit de Schijf van Vijf   Niet in de Schijf van Vijf
    - Verse groente
    - Voorgesneden groente
    - Diepvriesgroente zonder toegevoegd suiker en zout
    - Groente in blik of glas zonder toegevoegd suiker of zout
    - Gepureerde groente zonder toegevoegd suiker of zout
    - Groente in blik of pot met toegevoegd suiker of zout 
    - Groentesap
    - Groente a la crème 
      Ontdek waarom deze groenten niet in de Schijf van Vijf staan  

    Fruit

    Hou je van verschillende smaaksensaties? Op de fruitafdeling valt genoeg te proeven: sappige meloen, een friszuur appeltje, zoete banaan... Als je steeds andere fruitsoorten kiest krijg je bovendien alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. 

    Tips voor fruit

  • Net als groente kan fruit altijd en overal. Denk aan plakjes appel of banaan op brood, stukjes fruit door de yoghurt, gewoon los tussendoor, een fruitsalade bij de lunch of fruit door het avondeten, zoals appel bij de spruitjes of mango door de rijst.
  • Een beetje gedroogd fruit is lekker voor erbij. Een paar dadels als snack, wat rozijnen door de muesli of wat gedroogde abrikoos door de curry. Hou het klein, omdat gedroogd fruit flink wat suiker levert. Gedroogd fruit kan vers fruit niet vervangen omdat vitamine C verloren gaat bij het drogen.
  • Milieuvriendelijk fruit vind je in de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Die houdt rekening  met de seizoenen en herkomst. Duurzame keuzes het hele jaar rond zijn bijvoorbeeld: ananas, appel, banaan, druif, mandarijn, meloen, nectarine, peer, pruim en sinaasappel.
  • Lees meer tips voor fruit
  • Diepvriesfruit kun je inslaan zodat je sowieso áltijd fruit in huis hebt.
  • Milieukeur of een biologisch keurmerk op de verpakking? Dan is het op een duurzame wijze geteeld. Bij tropisch fruit kies je met Fairtrade-Max Havelaar of Rainforest Alliance ook nog eens voor eerlijke handel.
  • Was fruit altijd grondig onder stromend water. Lees meer over veilig eten met fruit.
  • sluiten

    Hoeveel fruit heeft jouw lichaam nodig?

    Op deze pagina vind je de tool de Schijf van Vijf voor jou. Vul hem in en ontdek hoeveel fruit jij elke dag nodig hebt. Volwassenen krijgen het advies om 2 porties fruit per dag te eten (200 gram). Bekijk hieronder hoe dat er op een dag uit kan zien.





    Wat staat in de Schijf van Vijf en wat niet?

    Kies vooral producten uit de Schijf van Vijf   Niet in de Schijf van Vijf
    - Vers fruit
    - Voorgesneden fruit
    - Diepvriesfruit zonder toegevoegd suiker
    - Gedroogd fruit zonder toegevoegd suiker (beperkt, maximaal een handje per dag) Informatie
    - Fruit in blik op sap (beperkt) Informatie
    - Fruit in blik op siroop
    - Vruchtensap
    - Gedroogd fruit met toegevoegd suiker
      Ontdek waarom deze producten niet in de Schijf van Vijf staan 

    Veelgestelde vragen over groente en fruit