Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Kies jij voor penne, fusilli of farfalle?
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Winderigheid

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen extra winderigheid veroorzaken. Welke producten dit zijn, verschilt van persoon tot persoon en hangt ook af van de hoeveelheid die wordt gegeten. Neem minder van de voedingsmiddelen die klachten veroorzaken of vermijd ze tijdelijk.

Ook te veel lucht, (mee) happen tijdens het eten en het gebruik van kauwgom, kunnen winderigheid veroorzaken.

Omschrijving

Winderigheid is een maagdarmklacht. Als het lichaam niet gewend is aan voeding met veel vezels, kan dat in het begin leiden tot winderigheid. Dat komt doordat de bacteriën in de dikke darm bij het verwerken van vezels extra gas vormen.

Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen extra winderigheid veroorzaken. Welke producten dit zijn, verschilt van persoon tot persoon en hangt ook af van de hoeveelheid die wordt gegeten.

Gasvormend kunnen zijn:

  • bier
  • koolzuurhoudende dranken
  • onrijpe banaan
  • vruchtensap
  • meloen
  • koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli)
  • paprika
  • peulvruchten
  • prei
  • ui
  • producten met veel suiker of sorbitol (zoetstof)

Neem minder van deze voedingsmiddelen of vermijd ze tijdelijk. Ook te veel lucht, (mee)happen tijdens het eten en het gebruik van kauwgom, kunnen winderigheid veroorzaken.

50+: fit en vitaal

Zo blijf je in balans

Als je ouder wordt, neemt je spiermassa af en ga je meestal minder bewegen. Wil je op gewicht blijven, dan is het slim om wat minder te gaan eten.