Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Heerlijk gekruid
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Vitamine B1

Vitamine B1 of thiamine is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel. 

Vitamine B1 komt veel voor in brood en graanproducten, aardappelen, groente, vlees en vleeswaren, melk en melkproducten. 

Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen psychische afwijkingen ontstaan.

Omschrijving

Vitamine B1 of thiamine is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam. Het is als coenzym betrokken bij enzymreacties die de energie uit koolhydraten (suikers) vrijmaken. Vitamine B1 is daarnaast nodig voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel. Vitamine B1 werd in het verleden ook wel aneurine of antiberiberi-vitamine genoemd.

Vitamine B1 komt veel voor in brood en graanproducten, aardappelen, groente, vlees en vleeswaren, melk en melkproducten.

Vitamine B1 is oplosbaar in water. Kook groente met deze vitamine Dus in weinig water en snijd de stukken niet te klein.

Vitamine B1 is gevoelig voor verhitting en zonlicht. Bij bakken en frituren gaat 10 tot 20% van vitamine B1 verloren.

In brood of een goed doorbakken stuk vlees zit nog voldoende vitamine B1. In de onderstaande tabel zie je hoeveel milligram vitamine B1 er in een portie van een bepaald product zit.

 Vitamine B1 per portie product  Milligram 
 1 snee volkorenbrood (35 gram)  0,04
 1 gekookte aardappel (70 gram)  0,03
 1 grote lepel gekookte groente (50 gram)  0,03
 1 stukje vlees (gaar, 70 gram)  0,34
 1 glas melk (150 ml)  0,05

Naam

Vitamine B1 is ook bekend als thiamine of aneurine. De naam voor de natuurlijke vorm van vitamine B1 in eten en drinken is thiamine (Th) of Th-difosfaat(TDP). De naam voor vitamine B1-supplementen is thiamine chloride-hydrochloride of thiamine-mononitraat.

Gezondheidseffecten

Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen psychische afwijkingen ontstaan, zoals depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies, gevoelloosheid in de benen, hartklachten en spierverlamming (beriberi). Beriberi is een zenuwaandoening en komt in de westerse wereld niet meer voor.

Wie meer vitamine B1 binnenkrijgt dan hij of zij nodig heeft, plast het overschot uit. Hieronder staat hoeveel vitamine B1 je nodig hebt.

Nutriënt 1-3 jaar 4-8 jaar 9-13 jaar 14-18 jaar 19-30 jaar 31-50 jaar  51-70 jaar > 70 jaar Zwanger Borstvoedend 
                     
 Vit B1 mg/dag                    
                     
 Man  0,3  0,5 0,8 1,1 1,1  1,1  1,1  1,1     
 Vrouw  0,3 0,5  0,8  1,1  1,1  1,1  1,1  1,1  1,4   1,7
 max.  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -
                     

Eten veilig (ver)kopen op Koningsdag

Geef ziekmakers geen kans

Weer of geen weer, in Nederland gaan wij met Koningsdag de straat op! Waar moet je nu op letten als je op straat eten koopt of verkoopt?