Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zachtjes sudderen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Sperziebonen

Sperziebonen zijn peulvruchten. Ze worden gezien als groente en staan op die manier in de Schijf van Vijf.   

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Sperziebonen bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën.   

Er zijn sperziebonen verkrijgbaar met het Max Havelaar keurmerk. Deze zijn biologisch en onder goede arbeidsomstandigheden geteeld.  

Omschrijving

Sperziebonen worden gezien als een groente en behoren tot de familie van de  peulvruchten. Groente staat in de Schijf van Vijf. Sperziebonen worden ook slabonen of prinsessenbonen genoemd. 

Naast de gewone groene sperziebonen bestaan er ook gele sperziebonen. Haricots verts is een soort sperzieboon met langere dunne peulen.   

Sperziebonen zijn goed verkrijgbaar in de lente, zomer en herfst. Een deel van de oogst verwerken fabrikanten in blik of in diepvries. Daardoor zijn ze het hele jaar beschikbaar.

Bewaren

Sperziebonen zijn 4 dagen op een koele plaats of 2 dagen in de koelkast houdbaar. Sperziebonen kunnen bruine plekken krijgen en bederven als ze te koud worden bewaard.

Bereiden

Was sperziebonen voor gebruik, snijd de puntjes er af en breek ze in stukken. Kook sperziebonen 15 minuten.

Gezondheidseffecten

Sperziebonen zijn een groente en zijn daarom goed voor je gezondheid. Net als andere groentesoorten bevatten sperziebonen veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën.   

Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente

Veiligheid

In peulvruchten zoals sperziebonen komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Door het koken van de sperziebonen raakt de giftige stof uitgewerkt. Gekookt zijn sperziebonen dus niet gevaarlijk voor de gezondheid. 

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Rauw

Rauwe sperziebonen moeten niet gegeten worden. Sperziebonen in pot en blik en uit de diepvries kunnen wel gegeten worden zonder te koken, want deze zijn al gekookt. 

Duurzaamheidsaspecten

Sperziebonen hebben in augustus en september een lage klimaatbelasting. De rest van het jaar is de klimaatbelasting hoger. Ze worden dan verwarmd geteeld of geïmporteerd. Er is aanvoer uit Spanje en Marokko per vrachtwagen. Sperziebonen komen ook met het vliegtuig uit Egypte en Kenia. Hiervan is de milieubelasting het hoogst.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er zijn sperziebonen te koop met het Max Havelaar Keurmerk. Ze komen van bijvoorbeeld van plantages uit Egypte of Kenia. Max Havelaar draagt bij aan verbetering van de leefomstandigheden van de arbeiders.

Tip

Sperziebonen-ovenschotel

Deze sperziebonen-ovenschotel maak je in een handomdraai. Gezond en goedkoop. Dit recept is afkomstig uit het kookboek 'Lekker voor weinig'. 

Bekijk het boek
 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ110 kJ
Energiewaarde in kcal26 kcal
Vet
Vet totaal0,3 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,2 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,08 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel2,6 g
Eiwit
Eiwit plantaardig2 g
Eiwit totaal2 g
Vitamines
Alfa-caroteen25 µg
Beta-caroteen280 µg
Beta-cryptoxanthine2 µg
Folaat equivalenten27,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne370 µg
Lycopeen2 µg
Nicotinezuur0,4 mg
Retinol act equivalent24 µg
Vitamine B10,03 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,05 mg
Vitamine B60,027 mg
Vitamine C3 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,1 mg
Zeaxanthine2 µg
Overigen
Alcohol0 g
Cholesterol0,0 mg
Water91 g
Koolhydraten
Koolhydraten2,9 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden0,8 g
Polysacchariden2,2 g
Natrium/zout
Natrium0,169 g
Zout0,423 g
Mineralen
Calcium49 mg
Fosfor20 mg
IJzer0,5 mg
Jodium3 µg
Kalium122 mg
Koper0,08 mg
Magnesium12 mg
Selenium0 µg
Zink0,26 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster