Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Paprika

Paprika is een vruchtgroente. Groente staat in de Schijf van Vijf.   

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Paprika bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Vooral rode paprika bevat veel vitamine C.   

Er zijn biologische paprika’s te krijgen en paprika's met het Milieukeur. 

Omschrijving

Paprika is een groente, om precies te zijn een vruchtgroente. Paprika's zijn er in allerlei kleuren en vormen. Groente staat in de Schijf van Vijf.   

Paprika komt uit de landen rond de Middellandse Zee en tussen april en november uit Nederlandse kassen. Paprika’s worden in kassen geteeld. 

Bewaren

Paprika is maximaal 7 dagen te bewaren op een koele plaats. In de diepvries blijft het 12 maanden goed.

Bereiden

De paprika moet gewassen worden voor gebruik. Halveer en verwijder de zaadlijsten, de zaadjes en de steelaanzet. Kook paprika’s gemiddeld 8 minuten. Paprika is ook goed rauw te eten of te roerbakken. 

Gezondheidseffecten

Paprika is een groente en is daarom goed voor je gezondheid. Net als andere groentesoorten bevat paprika veel vezels en voedingsstoffen

en weinig calorieën. Rode paprika bevat 2 maal zoveel  vitamine C als groene paprika. Ook is de rode wat zoeter. Paprika is familie van de pepers en bevat veel van de rode kleurstof capsanthine.   

Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Duurzaamheidsaspecten

Paprika komt uit Nederlandse kassen van april tot november en de landen rond de Middellandse Zee. Paprika heeft een hoge klimaatbelasting.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er is biologische paprika beschikbaar en paprika met het Milieukeur

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ104 kJ
Energiewaarde in kcal25 kcal
Vet
Vet totaal0,1 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel1,9 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen17 µg
Beta-caroteen545 µg
Beta-cryptoxanthine133 µg
Folaat equivalenten35,2 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne232 µg
Lycopeen58 µg
Nicotinezuur0,8 mg
Retinol act equivalent52 µg
Vitamine B10,03 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,05 mg
Vitamine B60,239 mg
Vitamine C107 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E3,2 mg
Zeaxanthine128 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water92 g
Koolhydraten
Koolhydraten4,2 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden3,8 g
Polysacchariden0,4 g
Natrium/zout
Natrium0,002 g
Zout0,005 g
Mineralen
Calcium9 mg
Fosfor25 mg
IJzer0,4 mg
Jodium1 µg
Kalium190 mg
Koper0,04 mg
Magnesium10 mg
Selenium1 µg
Zink0,21 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster