Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Pluk de winter
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Paddenstoelen

Paddenstoelen worden meestal gezien als groenten, maar ze zijn eigenlijk de vruchtlichamen van schimmels. 

Er bestaan eetbare en giftige paddenstoelen. Van alle eetbare paddenstoelen is de witte champignon de meest bekende. Champignons en andere eetbare paddenstoelen bevatten nuttige voedingsstoffen en weinig calorieën en passen daardoor goed in een gezond eetpatroon. 

Zelf plukken in het bos wordt afgeraden: de kans op giftige soorten is groot.

Omschrijving

Paddenstoelen worden over het algemeen ingedeeld bij de groenten, maar ze zijn eigenlijk schimmels. Meer specifiek gezien zijn ze de vruchtlichamen van de schimmel. Ze planten zichzelf voort via hun sporen. Van alle paddenstoelen is de witte champignon de meest bekende. Maar soorten als de oesterzwam, shiitake en cantharellen zijn ook vrij bekend. Ook de champignon kent verschillende soorten, zoals de reuzenchampignon, de kastanjechampignon en de portobello. 

Consumptiecijfers

Per jaar eten we 2,5 a 3 kilo paddenstoelen. De witte champignon wordt het meest gegeten. 

Bewaren

Bewaren doe je het beste in de koelkast. Paddenstoelen zijn in een papieren zak of plastic bakje 2 a 3 dagen houdbaar. Bewaar ze niet samen met knoflook of ui. Ze kunnen de smaak daarvan opnemen.

Bereiden

Paddenstoelen kun je bakken, koken of frituren of in de oven bereiden. Omdat ze uit meer dan 90% water bestaan slinken ze snel, net zoals veel groenten. 

Veiligheid

Paddenstoelen zelf plukken

In de supermarkt en (groente)speciaalzaken zijn paddenstoelen meestal het hele jaar door verkrijgbaar. In de zomer en het najaar groeien ze in het wild. Het wordt sterk afgeraden om zelf paddenstoelen te plukken in het bos. Giftige soorten zijn soms nauwelijks te onderscheiden van niet-giftige. 

Het eten van giftige paddenstoelen kan leiden tot ziekteverschijnselen, zoals diarree, braken en in hele ernstige gevallen is het dodelijk. Jaarlijks zijn er in Nederland ongeveer 100 meldingen van het eten van giftige paddenstoelen. De meeste meldingen gaan over kinderen van 1 tot 4 jaar, die een giftig exemplaar hebben gegeten. 

Bovendien is het volgens de wet op de meeste plaatsen verboden om paddenstoelen te plukken. Het zijn veldvruchten en daardoor eigendom van de eigenaar van de grond.   

Agaritine

Paddenstoelen kun je beter niet rauw eten. Ze bevatten van nature de gifstof agaritine. Agaritine is in grote hoeveelheden giftig voor mensen en daarnaast mogelijk kankerverwekkend. Het eten van rauwe paddenstoelen is daarom af te raden.  Een paar plakjes kunnen geen kwaad, maar je kunt ze beter bakken of koken. 

Gezondheidseffecten

Paddenstoelen bevatten nuttige voedingsstoffen zoals vitamine B2, foliumzuur, kalium en vezels. Paddenstoelen kun je goed gebruiken om te variëren met je groente. Ze zijn geen goede vleesvervanger. Een vleesvervanger moet eiwit, voldoende ijzer en voldoende vitamine B1 en/of vitamine B12 bevatten. Paddenstoelen bevatten wel eiwit en voldoende vitamine B1, maar te weinig ijzer. In paddenstoelen zit geen vitamine B12. B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis en eieren. 

Duurzaamheidsaspecten

Er zijn (kastanje)champignons, Shii-takes en oesterzwammen met Milieukeur beschikbaar.