Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

De druif is een fruitsoort. Fruit staat in de Schijf van Vijf.   

Fruit geeft veel voordelen voor de gezondheid. Druiven leveren weinig vitamine C, maar wel veel voedingsvezel en kalium.   

Druiven waarbij rekening gehouden is met verantwoorde productie zijn te herkennen aan de keurmerken BGA, Biologisch  en Nature & More. 

Omschrijving

De druif is een besvrucht. Fruit staat in de Schijf van Vijf.  

Herkomst

Druiven worden in Nederland nauwelijks verbouwd. Ze worden het hele jaar door geïmporteerd uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Griekenland, Frankrijk en Italië. Ongeveer 10 procent van de totale Nederlandse fruitimport bestaat uit druiven.   

In Nederland worden wel op beperkte schaal wijndruiven geteeld. Ook vindt er nog kasteelt plaats. In het Westland staat nog op ongeveer 25 hectare kasoppervlakte de ‘Westlandse druif’. Dit ras is officieel een beschermd product binnen de Europese Unie. Alleen in het Westland geteelde druiven mogen deze naam dragen. 

Consumptiecijfers

De druif staat zesde op de lijst van meest gegeten fruitsoorten in Nederland. Hij groeit de laatste jaren in populariteit. 

Bewaren

Druiven kunnen onafgedekt op een koele plaats 2 tot 4 dagen bewaard blijven. In de koelkast blijven druiven ongeveer 7 dagen goed. 

Gezondheidseffecten

Druiven bevatten nauwelijks vitamine C. Ze leveren wel het meeste voedingsvezel van alle populaire fruitsoorten in Nederland. Druiven bevatten bovendien veel kalium.   

Voor fruit gelden veel algemene gezondheidsvoordelen.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op 200 gram fruit of meer. Als je steeds andere fruitsoorten kiest krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. Lees meer over fruit en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. 

Aan vers, niet-voorverpakt fruit zijn nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam, land van herkomst en de productiepartij moeten genoemd worden. Op een etiket van voorverpakt (gesneden) fruit, ingeblikt en gedroogd fruit staan onder meer de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, het gewicht en het land van herkomst vermeld. 

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket. 

Keurmerken

In Nederland zijn druiven verkrijgbaar met de volgende keurmerken:  

  • BGA
  • Biologisch 
  • Nature & More

Duurzaamheidsaspecten

Druiven worden meestal per boot naar Nederland vervoerd.   

Waar de druif ook vandaan komt, de klimaatbelasting is het hele jaar door redelijk laag. Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender  samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ331 kJ
Energiewaarde in kcal78 kcal
Vet
Vet totaal0,2 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel1,8 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen25 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten2,9 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne34 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,2 mg
Retinol act equivalent2 µg
Vitamine B10,04 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,02 mg
Vitamine B60,053 mg
Vitamine C2 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,3 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water80 g
Koolhydraten
Koolhydraten16,8 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden16,2 g
Polysacchariden0,6 g
Natrium/zout
Natrium0,003 g
Zout0,008 g
Mineralen
Calcium17 mg
Fosfor25 mg
IJzer0,2 mg
Jodium2 µg
Kalium234 mg
Koper0,11 mg
Magnesium9 mg
Selenium0 µg
Zink0,21 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
sluit venster