Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met ansjovis en olijven
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Chroom

Chroom of chromium speelt een rol bij de werking van insuline in het lichaam en de koolhydraatstofwisseling. Over de precieze werking van chroom is nog weinig bekend.

Er is onvoldoende bewijs dat extra chroomtabletten gunstig zijn voor het bloedsuikergehalte en de insulineafgifte. Dit geldt voor zowel gezonde personen als diabetespatienten.

Chroom zit in groenten, fruit, volkoren graanproducten en in mindere mate in vlees en zuivelproducten. Voor zover bekend komen tekorten aan chroom niet voor in Nederland.

Omschrijving

Chroom zit in groenten, fruit, volkoren graanproducten en in mindere mate in vlees en zuivelproducten. Onbekend is of chroom ook in andere voedingsmiddelen voorkomt, omdat er nog weinig onderzoek naar is gedaan. De bewering dat chroom de eetlust zou verminderen, is onjuist.

Gezondheidseffecten

Chroom of chromium speelt een rol bij de werking van insuline in het lichaam en de koolhydraatstofwisseling. Over de precieze werking van chroom is nog weinig bekend.
Chroom wordt ook wel de glucosetolerantiefactor (GTF) genoemd.

Er zijn aanwijzingen dat extra chroom in de vorm van supplementen gunstig zijn voor het bloedsuikergehalte en de insulineafgifte. Dit is nog niet bewezen en zou alleen gelden voor patiënten met diabetes type 2.

Chroomtekort

Voor zover bekend komen tekorten aan chroom in Nederland niet voor. In het algemeen wordt aangenomen dat je voldoende chroom binnenkrijgt als je gevarieerd eet.

Er is niets bekend over de effecten van een grote hoeveelheid chroom in eten en drinken. Wel is bekend dat 1 milligram chroom per dag niet schadelijk is voor de gezondheid. Chroom komt in kleine hoeveelheden voor in voedingsmiddelen. In de meeste producten zitten minder dan 5 mcg/portie; in graanproducten kunnen hogere gehaltes voorkomen.

Voedingsadvies

De Gezondheidsraad geeft geen aanbevelingen voor chroom. In de Verenigde Staten wordt 25 tot 35 microgram per dag aanbevolen voor volwassen vrouwen en mannen.

Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.